توهم بصری ارمغان پوشش‌های گرافیکی پنجره

نویسنده: فرانک رومانو

یکی از جنبه‌های مهمِ پوشش‌های گرافیکی پنجره‌ها، دیده شدن تصویر از بیرون ساختمان و دیدن فضای بیرون از داخل ساختمان است.

این تصاویر، روی مدیایی به نام فیلم پنجره‌ای یا مشبک(پر فراژ شده) چاپ می‌شود.

 جنس این فیلم از وینیل است و دارای سوراخ‌های بسیار ریز است. این نوع فیلم پس از چاپ نوعی توهم بصری ایجاد می‌کند. تصویر روی سطح سفید بیرونی فیلم چاپ می‌شود ولی سطح درونی تیره است، به‌همین‌خاطر نگاه بیننده روی فیلم متمرکز نمی‌شود و شما می‌توانید از میان پنجره‌ای که فیلم روی آن چسبانده شده، بیرون را ببینید.

شفافیت (ترانسپارنسی) فیلم که بخاطر سوراخ‌های ریز آن است به صورت درصدی از کل فیلم بیان می‌شود. به عنوان مثال ترانسپارنسی پائین 20 درصد، یعنی 20 درصد فیلم از سوراخ‌های ریز و 80 درصد از ماده سازنده فیلم تشکیل شده است که آن را به صورت 80/20 مشخص می‌کنند. شماره سمت چپ درصد مواد سازنده فیلم و شماره دوم درصد سوراخ‌ها را نشان می‌دهد. معمولا ترانسپارنسی پائین‌تر، تصویر را بهتر به نمایش گذاشته و پوشش بهتری برای حفظ حریم خصوصی در شرکت‌ها و دفاتر ارایه می‌کند. هر چه میزان ترانسپارنسی بیشتر باشد شما بهتر می‌توانید از میان پنجره یا شیشه، فضای بیرون را ببینید. البته حد و حدودی نیز وجود دارد.

شما یک فیلم 100/0 پیدا نمی‌کنید و اگر هم پیدا کنید یک فیلم کاملاً مات است. از سوی دیگر فیلم 80/26در حال حاضر خواهان فراوانی دارد. زیرا این فیلم امکان انتقال نور به درون ساختمان را می‌دهد و در عین حال منظره بیرون را به راحتی می‌توان از درون ساختمان مشاهده کرد. فیلمهای 50/50 در حال حاضر چندان طرفدار ندارد و در عوض مشتریان به جای آن فیلمهای 60/40 را ترجیح می‌دهند.

فیلم‌های مشبک برای پوشش تبلیغاتی خودروها ـ به ویژه وسایل نقلیه عمومی از جمله شیشه‌های پنجره‌های اتوبوس ـ به کار می روند البته کاربرد این فیلم ها صرفاً تبلیغاتی نیست بلکه برای انتقال پیام‌های مربوط به ایمنی نیز استفاده می‌شوند.

فیلم‌های مشبک بازتابی (Refletive perforated Films) به ابزاری مورد علاقه دولت‌ها و شهرداری ها تبدیل شده‌اند برای علائم و نشانه‌های هشدار و نکات ایمنی به رانندگان هنگامی که با اتوبوس و وسایط نقلیه ویژه مدارس روبه‌رو می‌شوند، گوشزد می‌کند. اتوبوس‌های مدارس معمولاً شیشه‌های پنجره های خود را با پوشش‌های گرافیکی تزئین می‌کنند که به رانندگان دیگر، عواقب رعایت نکردن قوانین و حفظ حریم این اتوبوس‌ها را گوشزد می‌کند.

با TabloIR نبض تابلوسازی کشور در دستان شماست. برای مطالعه مقالات بیشتر با مرجع تابلوسازی ایران همراه باشید.

www.TabloIR.IR