تشکیل و ساماندهی کمیته های جذب و آمار، پیشکسوتان و جوانان، آموزش و پژوهش، کمیته هنری در دستور کار،  کارگروه توسعه و ساماندهی تابلوسازان، قرار گرفت. هر کدام از این کارگرو‌ه‌ها بنابه ضرورتی شکل گرفته که در این گزارش تصریح می‌شود.

کمیته جذب و آمار که طبق اظهارات اعضای کارگروه توسعه و ساماندهی تابلوسازان، تلاشی در  راستای شفافیتِ هر‌چه‌بیشترِ اوضاع و احوال فعالان تابلوسازی است، به‌واقع  یک بستر اطلاعاتی کارآمد ایجاد می‌کند که به بررسی‌های صورت گرفته و پروژه‌های آماری تحلیلی در گستره صنفی، فنی و هنری، درجه وثوق بالایی می‌بخشد. هرچه اطلاعات به‌دست‌آمده شفاف‌تر و اظهارات حاصل ازبررسی‌ها، بر اعداد و ارقامِ درست استوار باشد، رهنمون دقیقتری پیش روی صنف قرار می‌هد که اقدامات برآمده از آن،  ضمن کارایی بالا، از ناحیه خطا و زیان‌های حاصله، فاصله خواهد گرفت. این فاصله با میزان دقت آمارها نسبت مستقیم دارد.

 

اعضای کارگروه، در نشستی که به تشکیل کمیته‌ها انجامید، تاکید ویژه‌ای بر کمیته آموزش داشته و آن را از مهمترین مقوله‌های جاری در برنامه هدف خود عنوان کردند. ایجاد این کمیته که به دنبال اجرای سیاست های بنیادین تعیین شده از سوی کارگروه توسعه و ساماندهی تابلوسازان صورت گرفته، تلاشی است در جهت دگردیسی بدنه صنف تابلوسازان، و جایگزینی جلوه‌های زیبای تابلوسازی با  حواشی غیر ضروری و موانعی که در مقابل رشد صنفی قرار گرفته است. در مفاد دستورالعمل های تشکیل کارگروه آموزش، برنقش این کمیته در تربیت نیروهای خبره و ایجاد زنجیره ای محکم برای انتقال آسان دانش در زمینه تابلوسازی تاکید شده است. گفته می شود، گارگروه توسعه و ساماندهی تابلوسازان، از ابتدای شروع به فعالیت خود، توجه ویژه‌ای به مقوله آموزش داشته و دستیابی به مصوبه‌های شفاف در آموزش به اعضای صنف تابلوسازان، از جمله اهداف مهم این کارگروه بوده است.

 

اصولا آموزش یکی از حلقه‌های مفقوده در بخش‌های مختلف بسیاری از صنایع کشور است که این نقصان، تا کنون،صنف تابلوسازان را هم دربر گرفته است. کارشناسان معتقدند، کمیته آموزش می‌تواند با همکاری کمیته هنری، که از دیگر کمیته‌های مصوب کارگروه توسعه و ساماندهی تابلوسازان است، اقدامات سازنده‌ای در جهت رفع ناهماهنگی‌های فنی و محتوایی در ساخت و نصب تابلوهای تبلیغاتی انجام دهند. آنچه در سطح شهر تهران، تحت عنوان آلودگی بصری در تابلوهای تبلیغاتی و سردرهای واحدهای تجاری مختلف دیده می‌شود، با ورود به عرصه آموزش تا حدودی جبران خواهد شد. چرا؟ پاسخ روشن است. تربیت نسلی از تابلوسازان که فقط محدود به تجربه نبوده و در مسیر  یادگیری از ابعاد علمی هم بهره می‌برند، منادی گروهی از تابلوسازان است که در نصب تابلوهای خود ضمن رعایت جنبه‌های فنی کار، محتوای رسانش و جنبه‌‌های هنری و ادبی تابلوها را برقرار می‌سازند.

 

کمیته هنری با تکیه بر ابعاد هنری، عامل ایجاد خط مشی‌های تعیین کننده در بکارگیری جنبه‌های بصری و زیبایی شناختی است. تشکیل کمیته هنری، تلاشی است در جهت کاهش آلودگی های بصری و حرکت در مسیری که به فضایی چشم‌نواز با رعایت بایدها و نبایدهای علمی و عملی ختم می‌شود.

این یک قاعده عرفی و نانوشته است که پیشکسوتان در هر صنفی باید مورد توجه و احترام قرار گیرند و صنف تابلوسازی هم از این قاعده مستثنی نیست، هرچند در موار قابل اعتنایی آنگونه که باید توجهی به جایگاه و ظرفیت‌های آنها نشده و از نقش بی‌بدیل آنها در وحدت صنفی غفلت می‌شود. از طرفی قشر جوان به عنوان سرمایه‌های بلامنازعه در تقسیم‌بند‌های مختلف، می‌توانند محرکی بر پیشبرد اهداف صنفی و سرمنشایی در بروز بازدهیِ حداکثری در انجام فعالیت‌های مدنظر اصناف باشند. دراین میان،کارگروه توسعه و ساماندهی با هدف ایجاد بستری مناسب برای همگرایی اعضای صنف و جلوگیری از هدررفت ظرفیت‌های موجود، راه‌اندازی کمیته‌ای با عنوان  پیشکسوتان و جوانان را در دستور کار خود قرار داده است. کمیته پیشکسوتان و جوانان به موازاتِ قدردانی‌ها از یک عمر فعالیت پیشکسوتان، به دنبال انعکاس تجربیات پیشکسوتان در دامنه باید و نبایدهای جوانان است تا با همکاری دیگر کمیته‌ها، در رهیافت به خروجیِ پربار مجموعه کلی صنف، موفق عمل کند و ثمربخشی‌های صنف را ساماندهی و تداوم بخشد.