فرم قراردادِ تابلوسازی، بین کارفرما و تابلوساز، باهمکاری اتحادیه تابلوسازان و مرجع تابلوسازی ایران تهیه و تدوین شد.

تهیه این فرم که طی بررسی‌های کارشناسان کارگروه‌های مربوطه و مطالعه ابعاد حقوقی در مراودات جامعه آماری تابلوساز صورت گرفته، به واقع تلاشی است در جهت جلوگیری از تضییع حقوق تابلوسازان.

تابلوسازان فرم قرارداد مکتوب با موارد مشخص خواهند داشت

بررسی‌های مرجع تابلوسازی ایران نشان داده یکی از معضلات صنف تابلو‌سازی، نبودِ الگوی مناسب برای قرارداد و به دنبال آن عدم وجود فرم مکتوب ثابت در عقد قرارداد برای مراحل مختلف تابلوسازی، بین کارفرما و تابلوساز است که متأسفانه در موارد بسیاری موجب تضییع حقوق تابلوسازان شده است. اغلب قراردادها شفاهی و در حد یک توافق کلامی است. پس فراموش می‌شود. کم و زیاد می‌شود. سوء‌تعبیر می‌شود؛ و در مواردی انکار.

چاره‌ای نیست. وقتی سازوکار مشخصی برای تعیین حقوق دوطرفه و مدارکی برای احقاق این حقوق وجود نداشته باشد، در صورت بروز تخطی طرفین، راه احقاق حقوقِ ازدست‌رفته، بسته خواهد ماند.

بر این اساس و به دنبال درخواست‌های مکرر دوستان از مرجع تابلوسازی ایران، این نهاد، طی بررسی‌های کارشناسانه، با احتساب موارد گوناگونِ حقوقی و پیچیدگی‌های احتمالی، تصمیم به تدوین و انتشار فرم قرارداد پروژه‌های تابلوسازی گرفت تا با اکتفا به آن و عقد موارد مشخص بین دو طرف در هرکدام از مراحلِ تابلوسازی از اجحاف حق طرفین جلوگیری شود.

گفتنی است در این فرم قرارداد، سعی شده تمامی ابعاد پروژه، ازجمله میزان مواد مصرفی و ابزارهای کاربردی و تمییز کارشناسانه و دقیق نوع کار، خاصه در موارد ترکیبی، به همراه تعیین متراژ در حوزه‌های مختلف تخصصی، لحاظ شود. با این وجود، این فرم، الزاما وحی مُنزل نیست و مخاطبان می‌توانند هرگونه انتقاد و پیشنهاد خود را در راستای بهبود و تکمیل این فرم با ما در میان بگذارند.