در این مطلب که اولین بخش از یک مقاله تخصصی درباره تابلوی نئون و شرح اجزای آن است، قصد داریم نکات مهمی درباره بدنه نئون به‌عنوان اصلی‌ترین جزو این تابلو ارائه دهیم. اگر می‌خواهید تابلوی نئون را بیشتر بشناسید، در این دو مقاله با ما همراه باشید.

تابلوی نئون متشکل از لامپ یا لامپ‌های نئون به شکل حروف یا طرح‌های دیگر و سیستم برق‌رسانی تشکیل‌شده است. لامپ نئون از بدنه لوله‌ای شکل با سطح مقطع دایره با قُطرهای مختلف و دو الکترود در دوسر لوله تشکیل‌ شده است که به‌وسیله یک ترانس به‌منظور ولتاژ دهی مناسب به الکترودها تشکیل‌شده است. این سیستم متناسب با طرح مدنظر بزرگ‌تر و کوچک‌تر می‌شود؛ اما اجزای اصلی و جدانشدنی تابلوی نئون، این سه عضو اصلی هستند. برای هرکدام از این قسمت‌ها توصیه‌هایی داریم. در این قسمت از مقاله، بدنه را شرح می دهیم. در مقاله بعدی هم الکترود و ترانس را خواهید خواند.

بدنه نئون:

لوله‌ای استوانه‌ای با سطح مقطع دایره‌ای است که غالباً از جنس شیشه سیلیسیوم ساخته می‌شود. شیشه نئون به‌صورت لوله‌های یک و نیم متری با قطرهای مختلف از خارج وارد کشور می‌شود. در ایران معمولاً از لوله‌هایی با قطر 6 میلی‌متر تا 12 میلی‌متر استفاده می‌شود. قطرهای بالاتر ازجمله 15 میلی‌متری هم گاهی کاربرد دارند اما رنج معمول 6 تا 12 میلی‌متر است که متناسب با شکل و زوایای طرح یا عبارات از قطر کارآمد استفاده می‌شود.

لوله‌ها به‌صورت رنگی یا بی‌رنگ وارد می‌شود با این توضیح که اغلب شیشه‌ها بی‌رنگ است که با فرایند موسوم به پودر زنی دیواره داخلی لوله را رنگی می‌کنند که باعث تغییر رنگ لامپ می‌شود. انتخاب نوع متناسب با گاز که دو نوع آرگون و نئون است صورت می‌گیرد. روش‌ها و نکته‌های لازم در این فرایند به‌طور مفصل در گزارش دیگری از تابلو آی آر آمده است.

جنس لوله و کشور سازنده آن اهمیت زیادی در کیفیت فرایند درخشش و نوردهی لامپ نئون دارد. اگرچه برای تعیین کیفیت شیشه باید آن را به شعله سپرد و پیش از آن با چشم عریان نمی‌توان محک قابل اتکایی برای تشخیص داد، اما مواردی همچون شفافیت، صاف بودن، همواری سطح و یکسان بودن قطر لوله در همه طول آن می‌تواند سنجه‌هایی برای پیش‌بینی کیفیت لامپ حاصل از این شیشه‌ها باشد. شیشه‌های باکیفیت هنگام شکل‌دهی بسیار نرم و روان هستند و به‌سادگی به اشکال مدنظر درمی‌آیند؛ اما شیشه‌های نامرغوب خشک و نا منعطف هستند و به‌سختی با آن‌ها کار می‌شود.

کشورهای زیادی شیشه لوله‌ای نئون را تولید می‌کنند. نمونه‌های باکیفیت اروپایی و امریکایی در بازار جهانی موجود است که از آن بین، برندهای آلمانی بسیار عالی هستند. در دست نئون ساز منعطف هستند و در شعله بسیار راحت و بی‌دردسر خمیده می‌شود. نتیجه کار هم مطلوب‌تر است.

بررسی‌های مرجع تابلوسازی ایران حاکی از این است که در سال‌های قبل نمونه‌های شیشه‌های نئون آلمانی وارد کشور می‌شده است که نئون سازان از آن بسیار راضی بوده‌اند. اکنون شیشه نئون آلمانی مرغوب را به دلایلی چون تحریم و تمایل بازرگانان به ورود اجناس چینی و همچنین به دلیل افت تقاضای لامپ نئون و جایگزینی لامپ‌های SMD، به‌ندرت می‌توان یافت. امروزه در بازار فقط نمونه‌های نامرغوب ساخت چین پیدا می‌شود که نئون سازان از کار کردن با آن راضی نیستند و مشکلات شفافیت هم دارد.