در حالی که خیلی از افراد، سال جدید را زمانی برای شروع کارهایی مثل سالم‌‌‌خوری، ورزش کردن یا زیاد آب خوردن می‌‌‌دانند، کارشناسانِ بهره‌‌‌وری می‌‌‌گویند این وقت از سال برای بازنگری شغلی هم بسیار مناسب است.

شروع سال جدید مثل یک نقطه عطف است که افراد می‌توانند ارزیابی کنند چه کارهایی را به خوبی انجام داده‌‌‌اند، در چه چیزهایی ضعف داشته‌‌‌اند و چه چیزی در آینده می‌‌‌خواهند و بعد برای پیشرفت خود برنامه‌‌‌ریزی کنند.
در ادامه، ۱۰ کاری که افراد می‌توانند انجام دهند تا در سال جدید برنامه‌‌‌ریزی موفق‌‌‌تری داشته باشند، ذکر می‌‌‌کنیم.

1⃣ مرزهای خود را دوباره تعیین کنید
مرزهای بین زندگی کاری و خانوادگی را مشخص کنید و بدانید در برنامه‌‌‌تان، چه زمان‌‌‌هایی باید کار کنید و چه زمان‌‌‌هایی نباید کار کنید.

2⃣ اهداف خود را تعیین کنید
یک روش برای در نظر گرفتن اهداف این است که بررسی کنید چه کارهایی را به خوبی تمام کرده‌‌‌اید و همان مسیر را برای آنچه می‌‌‌خواهید در آینده انجام دهید، به کار بگیرید. هر روز یا هر هفته، زمان کمی را به مرور فعالیت‌‌‌هایی که انجام داده‌‌‌اید اختصاص دهید و آنها را با اهدافتان سازگار کنید.

3⃣ اولویت‌‌‌های خود را ارزیابی کنید
کاری که فوری و اضطراری است، لزوما همیشه مهم‌ترین نیست، بنابراین اولویت‌‌‌های خود را بشناسید و بر مسائل مهم تمرکز کنید. نگذارید مسائل فوری و غیرمهم، مسائل مهم را از مسیر منحرف کنند.

4⃣ اهداف خود را مطرح کنید
تعهدات و مقاصد خود را در سال جدید، با بقیه مطرح کنید. اگر جلوی جمع تعهد بدهید، احتمال اینکه انجامش بدهید بیشتر است.

5⃣ بهره‌‌‌وری خود را ارزیابی کنید
بررسی کنید که چه زمان‌‌‌هایی بیشترین و چه زمان‌‌‌هایی کمترین بهره‌‌‌وری را داشته‌‌‌اید. بیشتر افراد می‌توانند ۲۵‌درصد کارهای اضافه را بدون اینکه تاثیری بر بهره‌‌‌وری آنها داشته باشد، حذف کنند. ما یک سری کارها را انجام می‌‌‌دهیم، صرفا به این دلیل که همیشه انجامشان داده‌‌‌ایم.

6⃣ تعادل خود را پیدا کنید
ببینید ۱۶۸ ساعت هر هفته خود را چطور می‌‌‌گذرانید. این زمان را به شش بخش تقسیم کنید: کار یا درس خواندن، خانواده و دوستان، امور معنوی یا مذهبی، سلامت، تفریح و مسوولیت اجتماعی. سپس این تقسیم‌‌‌بندی را با میزان زمانی که واقعا صرف می‌‌‌کنید مقایسه کرده و متناسب با آن تنظیمش کنید.

7⃣ برای زمان استراحتتان برنامه‌‌‌ریزی کنید
برای تعطیلات و مرخصی‌‌‌هایتان برنامه‌‌‌ریزی کنید، حتی اگر دقیق نباشد. هر چقدر به این تاریخ نزدیک‌‌‌تر شوید، می‌توانید برنامه‌‌‌هایتان را برای آن مرتب کنید.

8⃣ ارتباط دوباره بگیرید
سال جدید، بهترین زمان است برای اینکه شبکه حرفه‌‌‌ای خود را بازسازی کنید. پس زمان بگذارید تا با ارتباطات سابق خود، تماس بگیرید. تماس داشتن دائم در طول سال ممکن است سخت باشد. اما ارتباط دوباره گرفتن با افراد با یک پیام تبریک سال نو، کار آسانی است.

9⃣ رزومه خود را به‌‌‌روز کنید
عوض شدن سال، زمان خوبی است برای اینکه مطمئن شوید رزومه، وب‌سایت شخصی یا پروفایل‌‌‌های شما، به‌‌‌روز هستند. هر لحظه ممکن است به آنها نیاز فوری پیدا کنید.