تابلوهای دیجیتال به هر نوع از صفحات الکترونیکی نصب شده در اماکن عمومی گفته می‌شود که پیام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی مرتبط با هر کسب و کار را به‌صورت هدفمند در زمان و مکان مشخص به مخاطبان ارائه می‌دهد. از مشخصات بارز این نوع تابلوهای دیجیتال می‌توان به طراحی و کنترل آنلاینِ محتوای نمایش داده شده اعم از عکس و فیلم تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی‌های عمومی مانند اطلاعات پروازها، وضعیت آب و هوا، اخبار روز، نرخ لحظه‌ای ارز و فلزات و یا منو رستوران‌ها و سینماها و… اشاره کرد.

پوسترها و بیلبوردهای نصب شده در اماکن عمومی همواره یک پیام و تصویر ثابت را در طی شبانه‌روز به هر نوع مخاطبی نمایش می‌دهند. این شیوه ارتباطی از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار نبوده و غالباً جهت نمایشِ تصویر یا ارائه مطلبی که هفته‌ها یا ماه‌ها نیاز به اطلاع‌رسانی دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آن سو تابلوهای دیجیتال برخلاف رسانه‌های ثابت، اغلب برای نمایش رخدادها و اطلاع‌رسانی لحظه‌ای برای مخاطبین خاص در دوره زمانی و مکان مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مروری بر راهکارهای موجود در استفاده از تکنولوژی تابلوهای دیجیتال هوشمند در برخی از کسب و کارها

 

شرکت‌ها و سازمان‌ها

تکنولوژی تابلوهای دیجیتال در هر کسب و کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از طریق تابلوهای دیجیتال امکان اطلاع‌رسانی آنی و هدفمند به مراجعه کنندگان و ارائه آموزش‌های لازم به پرسنل در هر زمان و مکانی وجود دارد. مزایای استفاده در شرکت‌ها و محیط‌های سازمانی از قرار زیر است:

هتل‌ها و اقامتگاه‌ها

هتل‌ها یکی از اماکن مهم جهت استفاده از تابلوهای هوشمند هستند که مزایای به‌کارگیری آنها از قرار زیر است:

  • معرفی اماکن داخلی هتل به همراه منو خدمات هتل
  • اطلاع‌رسانی و معرفی اماکن توریستی شهر یا کشور
  • تبلیغ محصولات توریستی و خدمات و زمان‌بندی تورهای مسافری
  • اطلاع‌رسانی مناسبت‌ها و همایش‌های برگزار شده در هتل
  • نقشه الکترونیکی راهنمای طبقات و مسیرهای ورودی/خروجی
  • انتشار اخبار روز، هواشناسی، ترافیک و…
  • اعلام خطر در مواقع اضطراری

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی، قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

رستوران‌ها و اماکن عمومی

یکی از موارد گسترده استفاده از تابلوهای هوشمند اماکن عمومی پذیرنده مدعوین و مشتریان است که به نوبه خود نقشی مؤثر در ارتقاء کسب و کار آنها بازی می‌کند. مزایای استفاده از این سیستم از قرار زیر است:

  • منو داینامیک برای رستوران
  • تبلیغ محصولات و خدمات به‌صورت دائم متناسب با مکان و مخاطب
  • اطلاع‌رسانی آخرین حراج محصولات و خدمات
  • آموزش و ارائه اطلاعات لازم به پرسنل و مخاطبان ویژه
  • راهنمای گرافیکی اماکن عمومی و مسیریاب الکترونیک

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی، قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده تابلوهای دیجیتال در خدمات بهداشتی و درمانی است. سازمان‌هایی که به دنبال شیوه‌های نوین و مؤثر در اطلاع‌رسانی پزشکی هستند می‌توانند از امکانات منحصر به فرد این تکنولوژی در سازمان خود استفاده کنند. تابلوهای دیجیتال بهترین گزینه جهت استفاده در سالن‌های انتظار، لابی‌ها و کیوسک‌های ثبت نام و… هستند. برخی از مزایای استفاده آنها در صنعت بهداشت و درمان از قرار زیر است:

  • ارائه محتوای آموزشی برای بیماران و مخاطبان ویژه
  • پیام‌هایی مبتنی بر روش‌های زندگی سالم و…
  • معرفی داروهای جدید و راهکارهای جدید درمانی
  • زمان کاری مجموعه و معرفی پرسنل آماده خدمت در هر پست
  • خوش آمد گویی و پیام‌های شادی بخش به مراجعه‌کنندگان
  • معرفی خدمات ویژه و آتی مجموعه از جمله زیبایی پوست و دندان و…
  • تبلیغات و تخفیفات ویژه
  • پیام‌های خدمات عمومی و فراخوان درمان رایگان دولتی و…

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

دانشگاه‌ها و مراکز علمی آموزشی

یکی دیگر از موارد متنوع به‌کارگیری تابلوهای دیجیتال استفاده از این تکنولوژی در مدارس، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی است. هر روز تعداد بیشتری از این مراکز تابلوهای دیجیتال را به‌عنوان گزینه‌ای مناسب جهت آموزش، اطلاع‌رسانی و اعلام موارد اضطراری در دانشکده‌های خود مورد استفاده قرار می‌دهند. از تکنولوژی تابلوهای دیجیتال می‌توان در محیط‌های آموزشی و مکان‌های عمومی از جمله غذاخوری‌ها، سالن‌های اجتماعات دانش آموزی، کتابخانه‌ها و لابی‌ها استفاده نمود.

مزایای استفاده از این تکنولوژی در این صنعت از قرار زیر است:

  • بهترین جایگزین برای تابلو اعلانات حاوی مطالب پرینت شده
  • اعلام یک پیام خاص سرتاسر دانشکده
  • اطلاع‌رسانی در خصوص مکان جلسات امتحان و برگزاری سمینارها
  • هدایت دانشجویان در سراسر دانشگاه و مکان‌های موردنظر رویدادها
  • گوشزد موارد ایمنی و سلامتی به مخاطبان
  • نمایش حاصل تحقیقات و پروژه‌های دانشجویان
  • تبلیغ امکانات و اماکن رفاهی دانشکده
  • بروز رسانی و یادآوری برنامه خدماتی دانشکده
  • اعلام خطر در مواقع اضطراری

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

فروشگاه‌ها و مراکز خرید

انعطاف‌پذیری و بروز رسانی آنی تابلوهای دیجیتال این امکان را به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و صاحبان برندها می‌دهد که از این تکنولوژی جهت ارتقاء سطح بازاریابی خود بهره‌مند شوند و با اطلاع‌رسانی هدفمند و راهنمایی مشتریان میزان فروش خود را بالا ببرند. مهم‌ترین موارد استفاده تابلوهای دیجیتال از قرار زیر است:

  • صرفه جویی در وقت و هزینه در مقایسه با مدل سنتی و چاپی تبلیغات
  • زمان‌بندی و تخصیص کمپین‌های تبلیغاتی سرتاسر شعبات
  • معرفی محصولات متنوع متناسب با مخاطبین در مکان و زمان‌های مختلف
  • اطلاع‌رسانی از حراج‌های منطقه‌ای و محصولات جدید و آتی
  • هدایت مشتریان به مکان‌های مورد نظر فروشندگان محصولات خاص
  • آموزش حین کار پرسنل و کارکنان مجموعه

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافری

ترمینال‌ها و اماکن فرودگاهی بهترین مکان جهت تبلیغ هر نوع محصول و خدماتی است. هیچ چیز تاثیر گذار تر از نمایش محتوای تبلیغاتی پویا در قالب صفحات دیجیتال مستقر در محیط‌های فرودگاهی برای مخاطبان نیست. بر اساس تحقیقات به‌عمل‌آمده متوسط قدرت خرید مسافران هوایی بیش از افراد معمول در جامعه است. همین امر باعث اهمیت برنامه ریزی و مدیریت سیستم‌های تبلیغاتی در محیط فرودگاه‌هاست.

  • مناسب جهت استفاده در کلیه محیط‌های فرودگاهی با ابعاد متنوع و تعدد صفحات
  • طراحی و مدیریت یکپارچه محتوای تبلیغاتی توسط کاربران هر بخش سازمان
  • بهترین گزینه جهت نمایش هم‌زمان اطلاعات پرواز و راهنمایی مسافرین
  • قابلیت انعطاف و انطباق پذیری با هر نوع محتوا و کمپین تبلیغاتی
  • اطلاع‌رسانی هدفمند و زمان‌بندی شده به مخاطبان خاص و مکان مشخص
  • استفاده به‌عنوان تابلو مسیریابی و کیوسک‌های راهنمای مسافرین

و راهکارهای متنوع دیگری که بر اساس نیاز سازمانی قابل طراحی، خصوصی‌سازی و پیاده‌سازی است.

ساختار شبکه و سیستم مدیریت محتوا

صفحات LCD و یا LED در ابعاد مختلف قرار گرفته شده در مکان‌های عمومی، بهترین گزینه برای استفاده از تکنولوژی تابلوهای دیجیتال هستند که با تعریف یک استراتژی هدفمند جهت اطلاع‌رسانی به مخاطبان خاص خود بکار گرفته می‌شوند. این سیستم با بهره گیری از نرم‌افزار طراحی محتوا و استفاده از بستر شبکه‌های کامپیوتری رایج جهت اتصال به دستگاه‌های دریافت‌کننده محتوا به‌صورت آنلاین کنترل کلیه صفحات نمایش متصل به شبکه را برعهده دارد.

ساختار پیاده‌سازی شبکه تابلوهای دیجیتال مبتنی بر ارتباط سرورهای میزبان محتوا با دستگاه‌های متصل به صفحات LED/LCD در مکان‌های مختلف بوده که از طریق شبکه داخلی و یا تحت اینترنت و تکنولوژی ابری Cloud مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انعطاف‌پذیری این تکنولوژی امکان استفاده از هر نوع فرمت طراحی و سیستم‌عامل‌های موجود در پیاده‌سازی انواع پروژه را به متخصصان می‌دهد.