روشی نامنظم و نامتعارف در تبلیغات بر پایه‌ی نوآوری و شکستن ساختارهای سنتی!

از میان رسانه‌های تبلیغاتی، تلویزیون، رادیو و بیلبورد جزو گران‌قیمت‌ترین رسانه‌ها هستند که کسب و کارهای کوچک و بسیاری از استارت‌آپ‌ها به احتمال زیاد نمی‌توانند از آنها استفاده کنند.

در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی (Guerilla Marketing) است.

و اما تبلیغات چریکی! اگر بخواهیم یک تعریف و توضیح ساده از بازاریابی چریکی داشته باشیم، می‌توانیم این طور بیان کنیم که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerilla Marketing) یک روش نامتعارف برای تبلیغات می‌باشد. آن هم زمانی که بودجه تبلیغاتی ما کم باشد. حالا روش نامتعارف یعنی چه؟

ابتدا از اسم بازاریابی چریکی شروع کنیم. جنگ‌های چریکی یا همان پارتیزانی جنگ‌هایی هستند که قدرتِ یکی از طرفین دعوا از دیگری کمتر هست؛ بنابراین نمی‌تواند به صورت کلاسیک با طرف مقابلش درگیر شود. اینجاست که جنگ پارتیزانی معنا پیدا می‌کند و کمک می‌کند با دشمن‌هایی درگیر شویم که از ما خیلی قوی‌تر هستند!

بازاریابی پارتیزانی چگونه خلق شد؟

پدر علم بازاریابی پارتیزانی، «جی کنراد لوینسون» است که در سال ۱۹۸۴ کتابی با نام «بازاریابی پارتیزانی» را چاپ کرد که در آن ضمن معرفی این روش، تمرکزش را بر این موضوع گذاشت که چطور یک شرکت کوچک می‌تواند با بودجه کم، با شرکت‌های بزرگ‌تر رقابت کند.

و اما ویژگی‌های بازاریابی چریکی!

تبلیغات چریکی به‌گونه‌ای ساختارهای مرسوم را دستخوش تغییرات می‌کند. نوآورانه بودن و خلق اثری متفاوت، ویژگی بارز این نوع تبلیغات است و می‌توان گفت که نام درستی بر روی این نوع تبلیغات گذاشته‌اند. تبلیغات چریکی همواره به دنبال بیشترین میزان تأثیرگذاری در کنار جلب توجه مصرف کنندگان و مشتریان است.

ویژگی بارز و بسیار مهم تبلیغات چریکی این است که مخاطبی که با این تبلیغات روبه‌رو می‌شود حتی اگر به محصول و یا خدمت شما علاقه و نیازی نداشته باشد، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و از طریق تبلیغات دهان به دهان شما را به سایرین معرفی می‌کند و یا تا زمان بسیار زیادی تبلیغ شما را در ناخودآگاه افراد نگاه خواهد داشت تا روزی به شما و کسب‌وکارتان رجوع کنند.

تبلیغات چریکی در واقع هنر جلب توجه مشتریان و مصرف کنندگان، فارغ از هرگونه قید و بندهای مرسوم در تبلیغات و از طریق شیوه‌های خلاقانه و غیره منتظره است. این نوع تبلیغات معمولاً جایی که مخاطب انتظارش را ندارد وارد شده و مخاطب را غافلگیر می‌کند. این شیوه تبلیغات با استفاده از ایده‌های ساده و انعطاف‌پذیر، بر خلاف الگوهای تعریف شده و سنتی تبلیغاتی، در تلاش است تا با جذب مخاطبان، در قلب آنان نفوذ کرده و با صرف کمترین هزینه، بیشترین سود آوری را کسب نماید. تبلیغات را می‌توان به عنوان مناسب‌ترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط و رو به رشد در دنیای امروزی معرفی کرد.