• تابلوی فلکسی فیس هنوز هم کاربرد و جایگاه خود را دارد و ازآنجایی‌که به نسبت آراستگی بصری در مقایسه با تابلوهای جدید، بسیار ارزان‌تر تمام می‌شود، یک راه‌حل کارآمد برای سوپرمارکت‌ها و نمایشگاه‌ها و… است.

رهگذر تابلوی فلکسی، از زمان آغاز به کار اولین تابلو تا نقطه ارج‌وقرب تابلوهای فلکسی فیس، رفتاری دوگانه در پیش می‌گیرد؛ استدلال برای روند دوگانه این است که؛ تابلو فلکسی ظرف مدت چند سال به‌موازات رشد فناوری چاپ فرمت عریض فلکسی و سایر بخش‌های یدکی گسترش می‌یابد و همچون نگینی بر بازار تابلوسازی می‌درخشد؛ در نقطه اوج سیر اضمحلال در پیش ‌گرفته و در آخر حجم فراوانی از بازار خود را به تابلوهای جدید حروف برجسته می‌دهد. این رویه قابل‌تأمل و بایسته درنگ است. رفتار تابلو فلکسی در روند تاریخی صنعت تابلوسازی و گذار از مسیر خم‌اندرخم و پیچ‌اندرپیچ این صنعت، نقطه‌ای قابل‌اتکا به دست می‌دهد، برای ارزیابی مزیت‌های رقابتی و فقدان‌هایی که ممکن است موجب از دست دادن موقعیت‌های پیش روی صنعت تابلوسازی شود.TabloIR
در مقاله پیش رو به شرح اجمالی تاریخچه‌ای از تابلو فلکسی و چندوچون پیرامون آن می‌پردازد. با ما همراه باشید.

به‌کندی و با دشواری فراوان استیکرها را روی فلکسی خام نصب می‌کند. این چاپ‌ها که شامل طرح یا حروف و ارقام است را روی فریم آهنی با پروفیل و سپری آلومینیم ترسیم می‌کند. همین تابلوساز چند سال بعد با روش دیگری فلکسی را مزین می‌کند؛ به‌وسیله ماشین چاپ. بله! ماشین چاپ دیجیتال لارج فرمت. حالا دیگر دغدغه انتقال طرح و محتوای مدنظر روی سطح فلکس با آن میزان حساسیت و نگرانی از بروز احتمالی خطای در نصب استیکرها و نادقیق بودن فواصل آن‌ها، محلی از اعراب ندارد و این مرحله به مدد تکنولوژی چاپ دیجیتال، از پیش انجام‌شده تلقی می‌شود! بدون اطاله زمان و انرژی.

چند سال بعد تابلوی فلکسی فیس با چاپ دیجیتال لارج فرمت گره می‌خورده و این در حالی است که چاپ لارج فرمت مبتنی بر تکنولوژی چاپ دیجیتال، به سبب ماهیت دیجیتالی خود، بر موج جهانی پیشرفت الکترونیکی سوار شده است. این وابستگی، چاپ فلکسی را دستخوش تغییر فراوان قرار می‌داد و رویه آن را وارد فاز تازه‌ای از رقابت تولیدکنندگان مطرح جهانی در ارائه قابلیت‌هایی بیشتر و بازدهی بهینه‌تر می‌کرد. در این سال‌ها اگرچه کمپانی‌های بزرگی چون رولند، KBAD، هایدلبرگ، کوموری و… همچنان سعی در عرضه بهترین ماشین‌آلات مکانیکی چاپ داشتند، اما آنچه آمار رشد فنّاورانه در دهه اخیر نشان می‌دهد، گویای عزم جزم تولیدکنندگانی چون HP، کونیکا، Kodak و… است که بر سر دستیابی به‌سرعت بالاتر چاپ بنر و فلکس و افزایش کیفیت چاپ رقابت می‌کنند. بر این اساس، امکان انتقال طرح و محتوای مدنظر روی سطح فلکس با سرعت بالا و کیفیت چشمگیر رنگ‌ها موجب گسترش استفاده از تابلوهای فلکسی و درنتیجه روی آوردن تابلوسازان به ساخت بیشتر این نوع تابلوها می‌شود. این روند صعودی است؛ چون انتخاب اول مشتری تابلوی فلکسی است. به‌واقع، هر جا سر می‌گردانی فلکسی به چشم می‌خورد و این روند تا رونمایی حروف برجسته و به دنبال آن رواج تابلوی حروف برجسته چنلیوم با دایره وسیعی از تنوع رنگ و اشکال و تکثر مدل‌ها ادامه دارد.

به گذشته بازگردیم. ساخت و نصب تابلو فلکسی در سال‌های اولیه بسیار دشوار و زمان‌بر بود؛ و این دشواری فقط مختص به چاپ آن نبود. به‌واقع؛ از نصب ترمینال بر سر مهتابی و فنری کردن سیم‌ها گرفته تا مراحل خم و برشکاری، عرق بر جبین تابلوساز می‌خشکاند؛ و این تمام ماجرا نیست. مراحل انتقال برق و سیم‌کشی و ضرورت‌های ایمنی آن باقی ‌مانده؛ با این توضیح که متأسفانه بسیاری از تابلوسازان محترم، برخی اصول ایمنی که ساده ولی مهم و حیاتی هستند را رعایت نمی‌کنند و که نتیجه نامطلوب آن جز برق‌گرفتگی و آسیب‌های مشابه چیزی نیست. در تصریح دشواری کار تولید فلکسی نمی‌توان از رنگ‌آمیزی ورق‌ها چشم پوشید. کاری بسیار دشوار و در اغلب موارد پیچیده. علاوه بر این‌ها، نصاب هنگام نصب با موانع دست‌وپا گیر در روند کار مواجه می‌شد و ازآنجایی‌که اتصالات آن زمان پیچی نبودند، باید به‌سختی و با صرف زمان و انرژی فراوان، نقاط اتصال را سوراخ و پرچ می‌کرد. با این تفاسیر آیا تابلو فلکسی در زمره تابلوهای دشوار به‌حساب می‌آمد؟ پاسخ روشن است؛ اما باید در نظر داشت که دشواری در هیچ پیشه‌ای دائمی نبوده؛ چراکه ابزارها و روش‌ها همواره می‌آیند تا کارها را آسان کنند. تابلو فلکس هم از این ‌رویه مستثنا نیست. رفته‌رفته به‌موازات رشد سرعت و کیفیت چاپ فلکس، مراحل ساخت قاب و نصب نیز، در مسیر تسهیل و تسریع قرار گرفت. دشواری‌ها به‌مرور بیان شد. راه‌حل‌هایی برای رفع آن‌ها پیشنهاد و به‌مرور به کار گرفته می‌شد. برخی مقوله‌ها هم در همین مسیر تغییر یافتند. به‌عنوان‌مثال؛ فرایند ایجاد روشنایی نه از طریق بستن ترمینال به سر مهتابی که به‌وسیله ترانس‌های سوگت داری انجام می‌شود که مستقیم و بدون دردسر به مهتابی وصل می‌شوند. در این سیستم، فرایند استارت حذف شده و مهتابی به‌محض برقراری اتصال الکتریکی، روشن می‌شود. تغییر ساده اما اساسی دیگر، جایگزینی پیچ سرمته با پانچ و دریل است. با ورود پیچِ سرمته، دو مرحله فیزیکی سخت سوراخ کردن محل اتصال دو سطح با دریل و پانچ کردن آن‌ها به هم، حذف شد؛ کافی بود محل مشخص و با پیچِ سرمته، سپری را در نقاط مدنظر به بدنه پیچ کرد و تمام. از طرفی به مدد تکنیک‌ها و فنون به کار گرفته‌شده از سوی اساتید، کیفیت تابلوها هم آبشخور این تغییرات شده بطوریکه شاهد رقابت‌های تنگاتنگ در ارائه تابلوهای فلکسی جدید بودیم. تابلوهای فلکسی متنوع که هر بار هنری به آن اضافه می‌شد و این نوع تابلو را در زمان حیات خود به نقطه اوج خود سوق می‌داد.