با مطالعه این مقاله جذاب، همراه مرجع تابلوسازی ایران باشید…
برایان تیل در کتاب «خلق برندهای مردمپسند» مینویسد: “داشتن اعتماد به نفس، بسیار عالی است چون اعتماد به نفس، شهامت لازم برای حرکت و پیشرفت جسورانه را فراهم میآورد. اما در مقابل، اعتماد به نفس بیش از حد و غرور کاذب، دلیل اصلی بسیاری از تصمیمات اشتباه در برندینگ است…”
برای مثال، بیایید وال مارت را در نظر بگیریم. این برند به عنوان رهبر بازار «فروشگاههای ارزانفروش» و بزرگترین فروشگاه زنجیرهای در دنیا، بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ فروشگاه و بیش از ۶۱۰ میلیارد دلار درآمد دارد و قطعاً برای اخذ تصمیمات مهم و پیشرفت کسب و کار خود از افراد تحصیلکرده و بسیار باهوش استفاده میکند.
اما همین وال مارت، چند سال پیش بود که به یک «برند مغرور» تبدیل شد و تصور کرد که اگر وارد هر کسب و کاری بشود، قطعاً موفق خواهد شد!
به طور مثال، وال مارت برای تقویت پایگاه مشتریان خود و جذب مشتریان ثروتمند، تصمیم گرفت وارد بازار لباسهای مُد و گران قیمت شود. این تصمیم با شکست مواجه شد. دلیل اصلی این شکست، عدم هماهنگی این تصمیم با تصویر ذهنی مشتریان از برند وال مارت بود…
در حقیقت، حتی مشتریان ثروتمندی که برای خرید کالاهای اساسی خود مثل پودر لباسشویی به وال مارت مراجعه میکنند هم علاقه چندانی به خرید لباسهای مجلسی خود از این فروشگاهها ندارند…
وال مارت بعد از مرتکب شدن چند اشتباه دیگر که همه آنها ریشه در غرور آن داشتند، در نهایت تصمیم گرفت روی کسب و کار اصلی خودش تمرکز کند!
این قبیل مثالها به ما نشان میدهند که غرور برند از این چهار باور غلط نشأت میگیرد:
1️⃣ برند مغرور تصور میکند چون در یک کسب و کار موفق بوده، پس در تمام کسب و کارها موفق است.
2️⃣ برند مغرور تصور میکند چون یک برند مشهور است، هر محصول جدیدی عرضه کند، موفق میشود.
3️⃣ برند مغرور تصور میکند چون یک برند محبوب است، هر محصولی را به مشتریانش عرضه کند، آنها حتما آن محصول را میخرند.
4️⃣ برند مغرور تصور میکند چون در جذب بخشی از بازار موفق بوده، پس میتواند در جذب تمام مشتریان حاضر در بازار موفق شود.
در ارتباط باشید