کتی فایوک در کتاب «۵۳ اصل استخدام بهترین‌ها» می‌نویسد: همه ما به دنبال استخدام افرادی هستیم که عاشق و شیفته شغل مدنظرمان باشند و با تمام وجود آن را دوست داشته باشند.

از این‌رو، با مطرح کردن خصوصیات شغل موردنظرمان و مزایای کار در شرکت‌مان، تلاش می‌کنیم علاقه فرد داوطلب را افزایش بدهیم.

اما واقعیت این است که این قبیل کارها به هیچ وجه کافی نیست و در نتیجه باید راجع به عشق و علاقه داوطلب مدنظرمان بیشتر تحقیق کنیم زیرا اگر آن فرد امروز عاشق شرکت، برند و محصول‌مان نباشد، به احتمال قوی چند سال بعد کاملا نسبت به ما بی‌تفاوت خواهد شد و فقط منتظر دریافت حقوق آخر ماه خواهد بود.

به همین دلیل سنجش میزان علاقه فرد داوطلب به شغل و شرکت‌مان، از مهم‌ترین مهارت‌های ما در استخدام و کارمندیابی است. برای این منظور می‌توانیم از پرسش‌های زیر استفاده کنیم:

1️⃣ از فرد داوطلب بپرسیم چه عواملی باعث شده شرکت‌ ما و شغل پیشنهادی ما را انتخاب کند؟

2️⃣ از فرد داوطلب بپرسیم چه عواملی باعث می‌شود با شوق و علاقه سرکار حاضر شود؟ سپس بررسی کنیم آیا آن عوامل را در شرکت‌مان داریم؟

3️⃣ از فرد داوطلب بپرسیم آخرین باری که احساس کرد روزی کاری‌اش مثل چند دقیقه گذشت، چه زمانی بود و چرا؟

4️⃣ با طرح سوالاتی تلاش کنیم بفهمیم فرد داوطلب تا چه اندازه درباره شرکت، مشتریان، محصولات و بازار ما مطلع است و به آن علاقه دارد. مثلا اگر یک موسسه انتشاراتی هستیم، از فرد داوطلب بپرسیم: آخرین کتابی که خواندید چه بود؟ یا پرفروش‌ترین کتاب امسال چه بود؟

5️⃣ از داوطلب بخواهیم شغلی که به او پیشنهاد کرده‌ایم را توصیف کند. اگر این کار را با شوق و انرژی مثبت انجام بدهد، احتمالا به شغل مدنظرمان علاقه دارد.

6️⃣ از فرد داوطلب بخواهیم دو یا سه کاری که به انجام آنها در گذشته افتخار می‌کند را توضیح بدهد. اگر آن کارها را با عشق و علاقه توضیح داد، احتمالا به شغل پیشنهادی‌مان علاقه دارد.