برایان تریسی در کتاب «۱۲ اصل رهبری عالی» می‌نویسد: میزان موفقیت ما در مقام رهبری یک شرکت تا حد بسیار زیادی به توانایی ما در واکنش موثر و کارآمد به چالش‌های ناشی از تغییرات محیط کسب و کار بستگی دارد.

بیش از هر عامل دیگری، این سه عامل ریشه تغییرات گسترده در صنایع و بازارهای گوناگون به حساب می‌آیند:

1️⃣ انفجار اطلاعات:
امروزه بشر بیش از هر زمان دیگری در تاریخ به اطلاعات دسترسی دارد و سرعت دسترسی به اطلاعات هر روز بیشتر از قبل می‌شود.

✅️ برای مثال، در سال ۱۹۸۰ حدود ۲۲ هزار عنوان کتاب جدید در جهان چاپ شد ولی امروزه این میزان به بیش از ۳ میلیون عنوان افزایش یافته است که نشانگر حجم انبوه اطلاعاتی است که در اختیار بشر قرار دارد.

✅️ سرعت انتقال و به اشتراک گذاشتن اطلاعات هم به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ظهور شبکه‌های اجتماعی به شدت افزایش یافته است. در نتیجه، وقتی ایده‌ای در گوشه‌ای از جهان متولد می‌شود، روی تمام صنایع و بازارها اثر می‌گذارد و اگر از این تغییرات غافل شویم، خیلی زود به یک شرکت از مُد افتاده تبدیل خواهیم شد.

2️⃣ توسعه تکنولوژی:
توسعه تکنولوژی به قدری سرعت یافته که به قول دانشمندان، هر تکنولوژی جدید قبل از آن که وارد بازار شود، کهنه می‌شود.

✅️ به همین دلیل است که رهبران موفق وقتی شرکت‌شان در حال توسعه و معرفی یک تکنولوژی جدید به بازار است، به تکنولوژی پیشرفته‌تر بعدی فکر می‌کنند

✅️ تجربه نشان می‌دهد اگر از روند تغییرات تکنولوژیکی غافل شویم، خیلی زود از بازار حذف می‌شویم. برای مثال، وقتی شرکت اپل اولین گوشی هوشمند خود را به بازار عرضه کرد، مدیرعامل شرکت بِلَک بِری که در آن زمان جزء رهبران بازار گوشی موبایل بود، گوشی هوشمند را یک اسباب‌بازی خطاب کرد و آن را نادیده گرفت. امروزه، اپِل به رهبر بازار گوشی‌های هوشمند تبدیل شده ولی فروش بِلَک بِری بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

3️⃣ تشدید رقابت:
تشدید رقابت، عامل سومی است که باعث تغییرات گسترده در دنیای کسب و کار شده است. برای مثال، بیش از ۸۰ درصد محصولاتی که امروزه جزء محصولات پرفروش در آمریکا هستند، پنج سال پیش اصلا وجود نداشتند.

✅️ به بیان دیگر، عمر متوسط محصولات موفق شرکت‌ها به کمتر از پنج سال کاهش پیدا کرده و در نتیجه، رهبران شرکت‌ها باید به طور مرتب روی طراحی و معرفی محصولات جدید سرمایه‌گذاری کنند.