این بار و در یک مصاحبه اختصاصی به سراغ یکی از هنرمندان قدیمی تابلوساز رفتیم. آقای علی زارعی از تابلوسازان پرکار و خلاق در این عرصه است. از شما دعوت می‌کنیم به این مصاحبه جذاب توجه کنید.

وی در معرفی خود عنوان کرد: “علی زارع هستم متصدی تابلوساز واژک کرج. بنده مدت ۲۰ الی ۲۱ سال هست که در زمینه تابلوسازی و تبلیغات محیطی فعالیت می‌کنم. مدت ۷ سال شاگرد برادرم بودم و در همان مدت کلاس‌های خوشنویسی و تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده و به اتمام رساندم.”

از ایشان در مورد شرایط تابلوسازی کشور پرسیدیم: “با توجه به ورود وسایل صنعتی و نیاز به اپراتورها، قطعاً نیاز به جوانان و نیروهای متخصص بیشتر شده، هر چند زمان فراگیری عملی کار تابلوساز کم شده ولی همچنان شاهد رشد بیشتر هستیم و روند رو جلو را شاهد خواهیم بود انشالله.”

 

علی زارعوی گفت: “آینده تابلوسازی روشن، اما سخت است! زیرا نیروهای امروزی هیچ کدام علاقه‌ای به کسب مهارت به‌صورت عملی (شاگردی) را ندارند و فقط با خرید دستگاه و یا سپردن کار به دوستان قدیمی و یا همکاران خبره، سعی در پیش برد اهداف شغلی خود دارند. این مسئله با وجود پیشرفت صنعتی کار متاسفانه اساس و اصول اولیه این شغلِ هنری را به چالش می‌کشاند.”

آقای زارع در توصیه به علاقه‌مندان به این شغل گفت: “حتماً قبل از هر نوع حرکتی، علاقه به کارِ تابلوسازی را در خودشان بسنجند. تابلوسازی چکیده ۶ الی ۷ شغل مستقل است و با چاشنی هنر و سلیقه، خروجی کار به تابلو تبدیل می‌شود. جدا از درآمد، باید حتماً دوستانِ تازه‌کار و علاقه‌مند، یک دوره آموزشی را نزد اساتید خبره و کاربلد بگذرانند.”

وی هم چنین در مورد تجربه در این صنف گفت: “در شغلِ تابلوسازی، در هر سفارشِ مشتری، یک تجربه و یک چالش منتظرِ شخصِ تابلوساز است که با تکیه بر تجارب قبلی و کمی درایت و پشتکار به نتیجه می‌رسد.

تجربه من برای موفقیت این است: (احترام به سلیقه مشتری + اجرای کار خوب فارغ از بحث مالی) “

 

آقای نظرگاهی در مورد برگزاری اولین نمایشگاه تابلوسازی گفت:

نمایشگاه فرصت بسیار مناسب یا اولین فرصت مناسب برای این شغلِ زیبا کننده شهر هست تا با تبادل اطلاعات و سلیقه بتوانیم دست در دست هم این حرفه را به سمت بهترشدن پیش ببریم.

اول از تمام دوستان و همکاران که در برپایی نمایشگاه زحمت کشیدند و با توجه به مشکلات پیش رویشان توانستند این مهم را ایجاد کنند کمال تقدیر و تشکر را دارم.

و دوم اینکه امیدوارم تمامی همکاران این فرصت را محترم بشمارند و حتما با شرکت کردن در این نمایشگاه علی‌الخصوص دوستان جوان، از تجربیات عزیزان پیشکسوت استفاده کنند. این نمایشگاه می‌تواند اولین حرکت به‌سوی دستاوردهای مهم این شغل باشد انشالله.

سخن آخر

با توجه به شغل پر خطر ما، متاسفانه در طی این سال‌ها مسئولین، بابت بیمه تدبیری نکردند یا اگر طرحی مطرح شده به جایی نرسیده. در حال حاضر اجرای پروژه‌های بزرگ، نیازمند نیروی کار و کارگر بوده و داشتن بیمه می‌تواند هم برای کارفرما و هم کارمند و کارگر امنیت شغلی داشته باشد. امیدوارم عزیزانی که می‌توانند در این خصوص مساعدت و اقدام نمایند، محبت کرده و این اقدام خیرخواهانه و مهم را در دستور کارشان قرار دهند.

باز هم از تمام دوستان و همکاران که این امکان را با راه اندازی نمایشگاه برقرار کردن تا تابلوسازی هم مثل بقیه شغل ها همدل و هم اندیشه باشد، کمال تقدیر و تشکر را دارم.