از شما همراهانِ عزیزِ مرجع تابلوسازی دعوت می‌کنیم به مصاحبه با یکی از تابلوسازان شهر زیبای سنندج، آقای فرید مفاخری توجه کنید.

ایشان در معرفی خود عنوان کرد: “بنده سید فرید مفاخری متولد آبان ماه ۱۳۵۷ و ساکن سنندج هستم. از ۱۶سالگی از سال ۱۳۷۳ در خدمت زنده یاد علا الدین حسین پناهی و بعد از آن در خدمت استاد بهروز زمانی راد بودم. در تابستان ۱۳۸۱ به طور مستقل با نام تابلوسازی “سیرنگ” به کار تابلوسازی ادامه دادم. در آن زمان کار تابلوسازی نسبت به امروز متفاوت بود. فیکسه، لحیم‌کاری، پارچه‌نویسی، نئون و … در آن زمان تابلوسازی ترکیبی از هنر و صنعت و ذوق بود.”

وی در مورد مشکلاتی که در شهر سنندج وجود دارد عنوان کرد: “نداشتن اتحادیه مستقل تابلوسازی و تداخل اتحادیه با چندین صنف دیگر از جمله مشکلات موجود در این شهر است. همچنین دخالت میراث‌فرهنگی در مجوز ندادن به همکاران در بافت قدیمی شهر و دادن طرحی نه‌چندان خوب و اجباری به مالکینِ مغازه‌ها و متأسفانه ارجای کار تابلو به دست افراد بی‌تجربه از جمله مشکلات دیگر شهر است.”

وی افزود: “اینجا جوشکار، کار تابلوسازی می‌کند. کانون تبلیغاتی، کار تابلوسازی می‌کند و خیلی از مشاغل دیگر تابلوساز را هم داریم که متأسفانه خیلی اوقات چهره شهر را با تابلوهای بی‌ربط خراب می‌کنند. متأسفانه خیلی‌ها سواد تابلوسازی یعنی انتخاب فونت و رنگ و نور را ندارند و نمی‌دانند کجا چه کاری را انجام دهند.”

ایشان با توصیه به جوانان علاقه‌مند به این شغل افزود: “هیچ‌کس کامل نیست. تجربه بهترین معلم برای ماست. اگر می‌خواهیم در کارمان موفق باشیم همیشه باید به دنبال یادگیری باشیم … . باید به دنبال خلاقیت و پیشرفت درست در کارمان باشیم. بزرگ‌ترین لذت در این کار، داشتن سابقه خوب و درخشان در بین مردم می‌باشد. همچنین به همکاران جوان توصیه می‌کنم همواره حرمت پیش‌کسوتان و همکاران قدیمی را نگه دارند.”

آقای مفاخری اضافه کرد: “مهم‌ترین تجربه بنده این بوده که همیشه در حال یادگیری باشم. همیشه دوست داشتم که به‌درستی و برای دل خودکار کنم و کارهایم را طوری تحویل مشتری دهم که خودم بیشتر از همه راضی باشم و نسبت به کارم حس خوبی داشته باشم. خیلی دوست دارم که در کارهایم گوشه‌ای از هنر و صنعت و ذوق و گرافیک را نشان دهم و در حد توانم ابتکار و خلاقیت نشان دهم. اغلب کارهای بنده طراحی استاد سامان نظر گاهی است که یکی از بهترین طراحان گرافیک ایران هستند. بنده سعی کردم برای مشتریانم همیشه وقت بگذارم و باانرژی کار کنم …

 

سخن آخر

تشکر از شما عزیزان در مرجع تابلوسازی و همه اساتید و بزرگان این شغل و ممنون از شما بابت برگزاری همایش‌ها، نمایشگاه و برنامه‌های آموزشی جذاب.