ساختار و مواد تشکیل‌دهنده کامپوزیت، مزیت‌های فوق‌العاده‌ای برای این ورق کاربردی به ارمغان آورده است. این مزیت‌ها موجب شد کامپوزیت به سرعت جای خود را در بخش‌هایی از شهرسازی باز کند که موارد وفور استعمال آن ابتدا در صنعت نما و سپس در تابلو‌سازی و تبلیغات محیطی صورت گرفت. در این مقاله نکات مفیدی درباره کامپوزیت خواهیم آموخت.

 

ساختار و ویژگی‌های کامپوزیت

ورق آلومینیوم کامپوزیت Composite که در تابلوسازی برای سهولت تلفظ کامپوزیت نامیده می‌شود، ورقی است که از ترکیب لایه‌لایه دو ورق آلومینیومی و ماده پلاستیکی بین آنها از جنس PVDF  تشکیل شده است. این لایه‌ها به صورت فشرده روی هم رجیستر و با چسب پلیمری به هم متصل شده است. ورق کامپوزیت محکم و مقاوم و در عین حال سبک است. لایه میانی کامپوزیت، به طور معمول ضخامت ثابتی معادل ۳ میلی‌متر دارد اما ورق آلومینیومِ به‌کار‌رفته در این محصول، ضخامت‌های مختلفی را داراست که اتفاقا تعیین‌کننده قیمت و کاربرد کامپوزیت است. ورق‌های آلومینیوم از ضخامت ۲۸۰ میکرون به بالا در کامپوزیت به کار می‌روند که معروف‌ترین آن، ۳۰۰ و ۵۰۰ میکرون است.

ورق کامپوزیت بسیار محکم بوده و درعین‌حال در حجم‌های بالا، به‌راحتی قابل‌حمل است که این مزیتِ ویژه‌ای برای کامپوزیت محسوب می‌شود.

ضخامت کل ورق کامپوزیت با احتساب لایه‌های چسبِ به‌کار‌رفته، متناسب با ضخامت‌‌های مختلف کویل آلومینیوم در مجموع از ۳/۵ تا ۴/۰ میلی‌متر است. گفتنی است سطح آلومینیوم خارجی هم با پوشش رزین PVDF پوشانده شده که عایق تغییرات دما و هوا است و جلوی ایجاد خش را می‌گیرد.

ابعاد این محصول بسیار متغیر بوده اما متداول‌ترین اندازه، ۳۲۰۰ در ۱۲۵۰ میلی‌متر مربع است.

 

همه جا کامپوزیت!

ورق کامپوزیت آلومینیوم ابتدا با هدف رفع نیاز نمای ساختمان به کار گرفته شد. چراکه جزء مصالح بسیار سبک و در عین حال مقاوم دسته‌بندی می‌شد؛ به‌طوری‌که هر مترمربع از این ورق‌ها تنها حدود ۵ کیلوگرم وزن دارد. این مزیت قابل‌توجهی برای نمای ساختمان به‌حساب می‌آمد. زیرا ویژگی‌های که نام برده شد موجب استقامت نمای ساختمان و کاهش احتمال ریزش آن می‌شد و در صورت ریزش هم آوار بسیار سبکی به‌جا می‌گذارد که در مقایسه با آوارهای ‘گچی و سیمان و سنگ، بسیار کم‌خطر و حتی قابل اغماض است. همین عامل باعث گسترش استفاده از کامپوزیت در نمای ساختمان شد. به‌طوری‌که ۷۵ درصد میزان استفاده از کامپوزیت در صنعت نمای ساختمان عنوان شده است. مزیت‌های برشمرده شده برای کامپوزیت، راه آن را به صنایع دیگر هم باز کرد و باعث شد خیلی سریع جایگاه خود را در صنعت تابلو سازی پیدا کند. اکنون در هر مکان و فضا، نشانی از فراگیری و وسعت استفاده از ورق کامپوزیت، خاصه در زمینه تابلوهای تبلیغاتی و نمونه‌های متنوع در سردر واحدهای خدماتی و تولیدی دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد: میزان استفاده از ورق آلومینیوم کامپوزیت در صنعت نما، سه برابر میزان مصرف آن در تابلوسازی و تبلیغات محیطی است. بر اساس این داده‌ها همچنین، با مسامحه و با چشم‌پوشی از مواردِ خاصِ استفاده از کامپوزیت، می‌توان ۷۵ درصد کلِ مصرف کامپوزیت کشور را متعلق به صنعت نما دانست. این نسبت برای صنعت تابلوسازی یک چهارم، معادل ۲۵درصد است.

 

چرا کامپوزیت را ترجیح می‌دهیم؟

نصب آسان، گستره وسیع و متنوع رنگی، قیمت مناسب نسبت به کارایی، دوام بالا و ماندگاری طولانی، چشم‌نواز بودن، قابلیت تزئین و… از مهم‌ترین ویژگی‌های تابلوهای ساخته شده از ورق کامپوزیت است که انتخاب آن را به‌صرفه و کارآمد و بر مواد مشابه ارجح می‌کند.

 

نحوه محافظت در فضای داخلی و خارجی

برای نصب تابلو در فضاهای داخلی، پوشش لایه رویین با پلی‌استر کفایت می‌کند، اما تابلوهایی که در فضای خارجی قرار می‌گیرند، ازآنجایی‌که در معرض رطوبت، تغییرات آب و هوایی و سایر عوامل بیرونی هستند، نیاز به محافظت بیشتر دارند که برای این کار و به‌منظور دوام بیشتر، از لایه محافظ PVDF استفاده می‌کنند.

 

نحوه به‌کار‌گیری ورق‌های کامپوزیت در تابلو و نما

یک لایه روی سطح نما و دیگری در پشت قرار می‌گیرد؛ لایه‌ای که روی سطح نما استفاده می‌شود، متناسب با طراحی نما می‌تواند طیف وسیعی از رنگ‌ها و گستره‌ای از طرح‌های متنوع را دارا باشد و بسته به اینکه ورق کامپوزیت برای تابلو به کار می‌رود یا نمای داخلی و خارجی، رزین‌های متفاوتی را روی آن اجرا می‌کنند.

لایه پشتی نیز دارای یک لایه رنگ آستر بر روی آلومینیوم است.