هر گونه فعالیت اقتصادی گاهی با رونق و گاهی با دوران رکود روبروست؛ این طبیعت اقتصاد است! نکته مهم این است که شما بتوانید در هر زمان، “بهترین عملکرد” را داشته باشید. حال که شرایط موجود، فروش در صنفِ تابلوسازی را هم تحت تاثیر قرار داده، به بررسی چند راهکار مهم برای بهبود فروش در شرایط بحرانی می پردازیم. پس با مرجع تابلوسازی ایران همراه باشید…

 

راهکار: در دوران رکود، باید استراتژی شما، قبل از هر چیزی “بقا” باشد و نه “سود حداکثری”. تا این واقعیت را نپذیریدنمی توانید استراتژی مناسبی در دوران رکود داشته باشید. پس در قدم اول، دیدگاه خود را واقع بینامه از نو تعریف کنید.

راهکار: هزینه های شرکت را مجدداً و با دقت زیادی بررسی کنید و ببینید کدام هزینه ها را می توانید کم کنید. در دوران بحرانی، مدیریت هزینه ها ارزشی به مراتب بیشتر از افزایش درآمد دارد؛ قاطعانه در این باره اقدام کنید.

راهکار: مشتریان در دوران رکود معمولاً خریدشان را متوقف نمی کنند بلکه آن را محدود می کنند. بنابراین فروش سخت تر از گذشته می شود. در چنین وضعیتی بایدتلاش کنید با برنامه بازایابی مناسب تر، سفارشات محدود را از آنِ خود سازید. بازاریابی هوشمندانه، فعالیت در فضاهای تبلیغاتی مناسب، تماس تلفنی بیشتر، ارسال پیام به مشتریان قبلی، ارائه آفرهای ویژه و… تنها بخشی از ده ها ایده برای گرفتن کار در این شرایط است. یادمان باشد که شرایط سخت تر می شود پس ما باید سخت تر کار کنیم…

 

راهکار: در دروان رکود، مردم بیش از هر چیز به قیمت ها می پردازند. پس تا آنجا که ممکن است پیشنهادات به صرفه و اقتصادی ارائه دهید و خدمات اضافی را از پکیج پیشنهادی بردارید. یادمان نرود که همه کسب و کارها با بحران روبرو هستند و قدرت اقتصادی کاهش پیدا کرده است.

راهکار: هرگز در دام این که با کاهش کیفیت از قیمت ها بکاهید نیفتید. این تصمیم برندتان را نابود می کند و حتی اگر بتوانید از دوران رکود نیز زنده بیرون بیایید، اعتمادی مشتریان را از بین می برد… کیفیت باید خط قرمز برند شما باشد!

راهکار: از کارکنان و همکاران خود  بخواهید پیشنهادات خود را برای بهبود وضعیت و کاهش هزینه ها با شما در میان بگذارند. برای پیشنهادهای عملی، پاداش مناسب در نظر بگیرید!

راهکار: در دوران رکود، ممکن است روحیه نیروهایتان کم شود. به عنوان رهبری دلسوز، با نیروهایتان همراهی و همدلی واقعی – و نه نمایشی –  داشته باشید. رفتار انسانی با نیروها به عنوان اعضای یک خانواده می تواند آنها را در کنار هم و در کنار شما نگه دارد و وفاداری آنها به شرکتتان را به طرز عجیبی بالا می برد.

راهکار: تحقیقات دانشگاه مک گیل بر روی 600 شرکت که در عرصه های مختلف کار می کردند نشان داد شرکت هایی که در دوران رکود، بودجه  تبلیغات و بازاریابی شان را بهبود بخشیدند در فروش خود بیش از 255 درصد موفق تر از شرکت هایی بودند که این بخش از بودجه شان را قطع کرده یا کاهش دادند. برتری این شرکت ها در دوران بعد از رکود هم عمدتاً ادامه داشته است.

 

راهکار: ارتباط با مشتریان خود را تقویت کنید. پیشنهاد می کنیم از یک نرم افزار  CRM استفاده کنید. CRM یعنی مدیریت ارتباط با مشتری و برای این که این ارتباط به خوبی مدیریت شود نرم افزارهایی در بازار وجود دارند که اگر خوب انتخاب و عمل کنید، می توانید فروش تان را بالا ببرید.

راهکار: اگر در حالت عادی فروش تان در یک شهر پاسخگوی نیازهای شرکت تان بود، بررسی کنید که آیا در دروان رکود می توانید دایره جغرافیایی عرضه محصولات تان را گسترش دهید؟

راهکار: در دوران رکود، بسیاری از رقبا نیروهای کارآمدشان را از دست می دهند. اگر بتوانید آنها را جذب کنید، سرمایه گذاری دراز مدتی برای شرکت خود انجام داده اید! پس حواس تان به اخراجی های رقبا باشد و البته نیروهای کلیدی تان را حفظ کنید.

راهکار: دانش مربوط به کار و کسب تان را بروز کنید. همچنین درباره بازاریابی و برندسازی و تبلیغات و… کسب دانش کنید. در زمان رکود و بحران، به جای ناراحتی، به ارتقاء اطلاعات و دانشتان بپردازید.