تابلو چیست؟

کلمه تابلو برآمد از واژه‌ای فرانسوی «Le Tableau » است که برای نمایش یک مفهوم یا یک واقعیت به کار می‌رود و حسب کاربرد، معرف اشیا و مفاهیم گوناگون است. همچون تابلوی نقاشی، تابلوی اعلانات، تابلوی برق و در فرانسوی حتی در معنای اوضاع و شرایط هم بکار می‌رود.

مهم‌ترین کاربرد تابلو tableau در صنعت تبلیغات محیطی به صورت Indoor و Outdoor است که در گستره تابلوسازی قابل بیان است.

تابلویی که بر سردر یک بنگاه تجاری یا اداره و سازمان قرار دارد، شناسنامه‌ای مختصر از آن بنگاه است و در واقع انتظار می‌رود رهگذران آن را با آنچه در تابلوی نصب شده آمده، بشناسند و همین نشانگر اهمیت بالای تابلوسازی است. تابلو سازی یکی از موارد مهم و بسیار کاربردی برای دیده شدن است. تابلوی شما علاوه بر اینکه باعث شناسایی شما در منطقه می‌شود یک تبلیغ بسیار ویژه مناسب برای شماست که باعث هرچه بیشتر و بهتر دیده شدن شما می‌شود. حال هرچه تابلوی شما شکیل‌تر، خوش ساخت تر و گیراتر باشد تأثیر و پیامد بهتری نیز برای شما خواهد داشت. پس باید دقت کرد تا با هزینه‌ای منطقی بهترین طرح و نوع ساخت تابلو را انتخاب کرد تا نتیجه دلخواه شما به دست بیاید.

تابلوسازی بخش‌ها و حوزه‌های مختلفی دارد که هر کدام بر حسب کاربرد یا گروه کالایی در مجموعه‌ای خاص قرار می‌گیرند. در یک دسته بندی تابلوسازی چاپی را داریم که خود شامل انواع تابلو است.

1.تابلو سازی چاپی:

  • بنر:

این نوع تابلو سازی ساده‌ترین نوع تابلوسازی و در واقع یکی از فرایندهای چاپی است که با ماشین آلات چاپ لارج فرمت صورت می‌گیرد. وابستگی این نوع تابلو به ماشین چاپ و استفاده از روش‌های مختلف چاپی، امکان وجود طیف وسیعی از رنگ‌ها و طرح‌ها را در اختیار تابلو ساز و سفارش دهنده قرار می‌دهد. برای چاپ بنر از چاپ‌های مختلف با کیفیت‌های مختلف می‌توان استفاده کرد. امروزه با پیشرفت فناوری و ورود به عرصه دیجیتال و پیشرفت سیستم‌های الکترونیکی توجه ویژه‌ای به ماشین آلات لارج فرمت دیجیتال می‌شود. این ماشین آلات امکانات فوق‌العاده‌ای برای چاپ انواع بنر دارند و رقابت خاصی بین سازندگان ماشین چاپ بنر بر سر افزایش سرعت و کیفیت چاپ وجود دارد. گفتنی است، بنر مصرفی به نوبه خود جنس و ضخامت متنوعی دارد که روی کیفیت چاپ تاثیر قابل توجهی دارد.

 

  • فلکس بدون نور:

این نوع تابلو همانند تابلو فلکس می‌باشد با این تفاوت که از لحاظ چاپ، جنس و رنگ از کیفیت بالاتری برخوردار است. در این نوع تابلو هم هیچ محدودیتی از لحاظ طرح و رنگ وجود ندارد. در این تابلو فلکس بر روی شاسی آهنی و قاب ورق گالوانیزه سوار می‌شود و می‌توان روشنایی آن را با پروژکتوری که از بیرون نصب می‌شود تأمین کرد.

 

 

  • فلکس با نور

در این نوع تابلو همانند نوع قبلی از فلکس روی آن استفاده می‌شود، با این تفاوت که قاب آن دارای عمق بیشتری است و قابلیت قرارگیری لامپ‌های مهتابی یا SMD را داراست که باعث دیده شدن بهتر و جلب توجه می‌شود. این نوع تابلو یکی از پر طرف‌دارترین انواع تابلوست.

 

  • بک لایت:

این نوع تابلو بک لایت که ویژه فضاهای بسته موسوم به  Indoor است که از لحاظ کیفیت نمایش تصویر که هیچ محدودیتی در انتخاب طرح آن وجود ندارد، بسیار عالی هستند و این ویژگی باعث محبوبیت آن شده است. این تابلوها به طور معمول دارای قاب هستند و منبع نور از پشت تصویر، نور لازم را به آن می‌تاباند و نتیجه این فرایند با توجه کیفیت بالای تصویر، بسیار جذاب خواهد بود. در مواردی تابلوساز متناسب با درخواست سفارش دهنده، قاب تابلوی فلکسی را حذف می‌کند و از ۴ پایه با روکش آلومینیومی برای نگه داشتن تصویر استفاده می‌کنند. در مواردی هم برای استحکام بیشتر تابلوی فلکسی، به جای طلق از شیشه استفاده می‌کنند که این تغییرات بک لایت خاصی ایجاد و جلوه دلنوازی به تابلو می‌دهد.

 

2.تابلو سازی با حروف برجسته:

  • چنلیوم:

نوع دیگری از تابلو سازی محبوب و پرطرف‌دار تابلوهای چنلیوم هستند که در آنها حروف به شکل برجسته ساخته می‌شوند و با ترکیب نور به زیبایی نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. این حروف که از یک سطح پلاستیکی با رنگ دلخواه و لایه‌ای چنلیوم با قابلیت انتخاب چند رنگ محدود، متناسب با محیط اطراف تابلو تشکیل می‌شوند، می‌توانند روی هر سطحی قرار بگیرند و زیر آن یک نور اضافه هم قرار گیرد. قرار گرفتن نور ملیح زیر حروف چنلیوم ضمن ایجاد وضوح بیشتر و امکان بهتر دیده شدن، جذاب منحصربه‌فردی به تابلو می‌دهد.

  • پلاستیک:

این نوع تابلو برجسته است و کل حروف آن از پلاستیک ساخته می‌شوند که این کار باعث روشنایی بیشتر تابلو و نورانی‌تر شدن حروف می‌شود هرچند وضوح تصویر وقتی از کنار دیده می‌شود، کمتر از هنگامی است که از روبرو به آن نگاه شود. تفاوت تابلوی پلاستیک با تابلوی چنلیوم در این است که برای ساخت حروف در آن از لبه چنلیوم استفاده نمی‌شود و محدودیتی هم در انتخاب رنگ‌های لبه وجود ندارد.

 

  • فلزی:

نوع دیگری از تابلوسازی برجسته، ساخت تابلوی فلزی است. حروف به کار رفته در این نوع تابلو فلزی هستند و بر خلاف چنلیوم و پلاستیک، نمی‌توانند نور را از خود عبور دهند. برای نصب حروف فلزی روی سطح، از پایه‌هایی استفاده می‌شود که به سطح پیچ می‌شوند. این پایه‌ها فاصله‌ای را ایجاد می‌کنند که می‌توان از این فضا برای قرار دادن لامپ‌های LED و نوردهی استفاده کرد. فضای خالی موجود با حروف فلزی نر و ماده قابل پر کردن است تا حروف کاملا روی سطح قرار بگیرند.

  • رینگی:

این نوع از تابلو سازی نیز با استفاده از حروف برجسته انجام می‌گیرد. در این مدل از تابلو حروف ترکیبی از پلاستیک و فلز هستند. بدین صورت که همانند حروف فلزی حروف از فلز ساخته می‌شوند ولی یک لایه پلاستیک هم در حروف کار می‌شود که باعث ایجاد فضا برای عبور نور می‌شود. به این صورت شما هم زیبایی کار فلزی را در کارتان خواهید داشت و هم زیبایی و روشنایی رنگ را. این تابلو یک تابلو خاص به حساب می‌آید و بسیار شکیل و زیبا خواهد بود. همچنین شما می‌توانید نور دهی را از زیر حروف هم داشته باشید و یا از حالت نر و مادگی استفاده کنید و فاصله زیر حروف را پوشش دهید. در این نوع حروف می‌توانید علاوه بر اینها از یک لایه پلاستیک در قسمت زیر حروف استفاده کنید که باعث می‌شود تا نوری که از زیر حروف ساطع می‌شود، بسیار زیباتر و چشم‌نواز تر باشد.

3.تابلوهای LED

  •  LED ثابت:

این تابلوها با چراغ‌های  LED ساخته می‌شوند که تنوع رنگ زیادی دارد و هر طرحی روی آنها قابل اجراست. در این نوع از تابلو سازی می‌توان از ۲ تا ۸ مدل رقص نور روی LED ها نصب کرد و یا از LED های RGB استفاده کرد. این نوع تابلوها دارای جذابیت و زیبایی مناسبی هستند.

  •  LED روان:

تابلوهای LED روان در ۲ مدل تک‌رنگ و مولتی‌کالر (تلویزیونی) عرضه می‌شوند. در راستای این نوع از تابلو سازی می‌توان هر طرح و نوشته‌ای را به تعداد نا محدود با افکت‌های زیبای گرافیکی به نمایش گذاشت. در تابلوهای تک رنگ زمینه کار به رنگ مشکی (توسط LED های خاموش) و متون و نقش‌ها به رنگ انتخابی دیده می‌شوند. تابلوهای مولتی‌کالر مانند یک تلویزیون کامل هر تصویر فیلم و طرحی را به نمایش می‌گذارد.

 

 

4.تابلوهای کوچک و راهنما:

  • حکی:

این نوع تابلوهای کوچک، به عنوان تابلوی راهنما روی دیوار نصب می‌شوند. در ساخت این تابلوها از شیشه به عنوان و زمینه اصلی و قاب از جنس پلکس برای قراردادن نوارهای LED استفاده می‌شود و متن مورد نظر روی آن حک می‌شود. برای نوردهی هرچه بیشتر در این تابلو از هر چهار وجه به آن نور تابیده می‌شود. باید توجه داشت که طرحی که در این تابلوها پیاده می‌شود تک رنگ خواهد بود.

  • استیل:

 این نوع تابلو یکی از رایج‌ترین انواع تابلو هستند که برای شناسایی مجموعه مدنظر در جلوی در ورودی قرار می‌گیرد. دارای اَشکال قاب‌دار و ساده است. می‌توان متن مورد نظر را روی آنها حک کرد و یا حروف را روی پلکس برش زد و روی استیل طلایی یا نقره‌ای قرار داد.