کامپوزیت چیست؟ چه تاریخچه‌ای دارد؟ آلومینیوم کامپوزیت یا ورق کامپوزیت چیست؟ چگونه رنگ‌آمیزی می‌شود؟ تاریخچه و کاربرد آن چیست؟ جایگاه این محصول در بازار ایران کجاست و چه عواملی روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

کامپوزیت یا آلومینیوم کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت به معنای ترکیب چند نوع فلز یا پلاستیک است که معمولا به صورت لایه‌های متراکم به هم چسبیده هستند و میزان چسبندگی و استحکام به حدی است که می‌توان آنها را لایه‌های درهم‌ تنیده ولی ادغام نشده دانست. آلومینیوم کامپوزیت، ترکیب‌هایی از فلز آلومینیوم، پرکاربردترین نوع کامپوزیت است به‌طوری‌که گاهی تنها نام کامپوزیت را برای معرفی آن بکار می‌برند.

ورق آلومینیوم کامپوزیت ترکیبی از لایه‌های مواد پلاستیکی فشرده یا مواد مشابه آن که با یک لایه نازک چند دهم میلی‌متری از فلر آلومینیوم، ترکیب و پوشانده شده است.

تاریخچه کامپوزیت

ورق کامپوزیت در سال ۱۹۶۹ در آلمان ابداع شد و با استقبال بسیاری مواجه شد. این ورق در طراحی ساختمان یا به طور کلی نما کاربرد وسیعی دارد. از دیگر کاربردهای کامپوزیت، استفاده در صنعت تابلوسازی است. کیفیت مناسب و عدم وجود هرگونه محدودیت در طراحی و اجرا، جایگاه ویژه‌ای برای این محصول رقم زده است.

آلومینیوم کامپوزیت و رنگ آنادایز

ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، معمولا با فرآیند آنادایز رنگ‌آمیزی می‌شود. آنادایز یک فرآیند الکتروشیمیایی است که یک لایه اکسید آلومینیوم را با آلومینیوم سطحی ممزوج می‌کند. هرچه لایه‌ی آنادایز ضخیم‌تر باشد، طول عمر آن نیز بیشتر خواهد بود. اکسید آلومینیوم یا رنگ آنادایز فواید بسیاری دارد که از جمله این فواید می‌توان به سختی، دوام و مقاومت در برابر هوای خورنده، مقاومت در مقابل زنگ زدن و خوردگی فلز اشاره کرد. از آنجا که لایه محافظ به صورت الکتروشیمیایی ممزوج شده است، این لایه به قسمتی از ماده تبدیل خواهد شد که مانند دیگر پوشش‌ها کنده یا پوسته‌پوسته نمی‌شود.

اوراق آلومینیوم کامپوزیت دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها است. در بازار ایران رنگ‌های متنوع کامپوزیت برای سلایق گوناگون وجود دارد.

معیارهای تعیین قیمت کامپوزیت

عوامل متعددی در تعیین قیمت ورق کامپوزیت موثر هستند که مهم‌ترین آن کیفیت و دوام کامپوزیت است. لایه آلومینیومی روی کامپوزیت در کیفیت و به دنبال آن قیمت محصول موثر است. ازجمله موارد تعیین کننده قیمت کامپوزیت در بازار ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع برند ورق کامپوزیت
  • ضخامت و خلوص ورق کامپوزیت،
  • رنگ‌بندی ورق کامپوزیت
  • ضد حریق بودن کامپوزیت
  • عوامل دیگری مانند ضد‌خش بودن، طرح چوب، طرح سنگ و… بنا به کاربرد آن در میزان قیمت