در این مقاله جذاب، با اشاره به یک چالش مهم برای شرکت اپل، به تابلوسازان گوش زد میکنیم که همواره در فکر نوآوری و ایده های جدید باشند… پس همراه مرجع تابلوسازی ایران باشید!

کریستوفر میمس، مشاور ارشد بازاریابی در آمریکا، در مقاله‌ای در روزنامه وال استریت ژورنال با عنوان «مشکل آیفون برای اپل» می‌نویسد: سال‌های سال است که همه ما اپل را به گوشی‌های آیفون آن می‌شناسیم و معتقدیم موقعیت کنونی اپل ریشه در محبوبیت آیفون دارد
اما از دیدگاه مدیران اپل، آیفون به یک دردسر برای شرکت تبدیل شده است چون علی‌رغم آن که اپل توانسته بیش از ۱ میلیارد دستگاه آیفون بفروشد، اما بخش اندکی از این تعداد مشتریان را متقاعد کرده که سایر محصولات اپل را هم بخرند
برای مثال، کمتر از ۲۰ درصد افرادی که آیفون دارند، خدمات و دستگاه‌های مرتبط با آن مثل بیمه آیفون یا ساعت هوشمند را خریده‌اند که این موضوع یک شکست بزرگ برای اپل است و نشان می‌دهد که اپل بیش از حد به آیفون وابسته شده است
در حقیقت، مشکل از زمانی جدی‌تر شده که هر ساله تعداد کسانی که حاضرند آیفون جدید بخرند، رو به کاهش است و در نتیجه، مهم‌ترین منبع درآمدزایی اپل در معرض خطر قرار گرفته است
آمارها نشان می‌دهند تعداد کسانی که برای اولین بار آیفون خریده‌اند از رقم رویایی ۱۲۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ به رقم ۵۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است
با توجه به این واقعیت می‌توانیم بگوییم آیفون به مرحله بلوغ خود رسیده و حتی از نظر بسیاری از متخصصان بازاریابی، وارد مرحله افول خود شده است. این در حالی است که اپل هنوز نتوانسته از وابستگی به آیفون رها شود

این واقعیت مهم چند درس بسیار مهم‌تر را برای تمام بازاریاب‌ها به دنبال دارد:

1️⃣ هر محصولی، حتی اگر به اندازه آیفون محبوب باشد، بالاخره روزی به مرحله بلوغ و بعد از آن به مرحله افول خود می‌رسد. پس هیچ وقت نباید به محصول محبوب امروزی‌مان افتخار کنیم بلکه همیشه باید دنبال محصول محبوب بعدی‌مان باشیم…

2️⃣ شرکت‌هایی که یک محصول محبوب دارند، معمولا در تله‌ای می‌افتند که خودشان از آن بی‌خبرند و آن هم چیزی جز وابستگی به یک محصول نیست. پس همیشه باید مراقب باشیم که بیش از حد به یک محصول‌مان وابسته نشویم.

3️⃣ شرکت‌های موفق، شرکت‌هایی هستند که بعد از جذب یک مشتری، محصولات گوناگونی را به او می‌فروشند نه این که دنبال جذب مشتری جدید بعدی بروند. بر این اساس، اگر اپل به جای تلاش برای جذب مشتریان جدید بیشتر، روی فروش بیشتر به مشتریان کنونی‌اش تمرکز می‌کرد، شاید وضعیت آن بهتر از امروز بود.