مرد سختِ روزهای دشوار

بسیاری معتقدند استاد یعقوب نیکدل، یکی از مهم‌ترین مُهره‌های صفحه شطرنج صنعت تابلوسازی ایران است. وی که از نخستین‌های این صنعت است، هموار الگویی برای پسینیان خود در تداوم کشف و شهود در عرصه تابلوسازی و تکیه‌گاهی برای راه‌های خم‌اندر‌‌خم و پیچ‌اندر‌پیچ این صنعت بوده است. صنعتی که سرمنشأ آن، آمیزه‌ای از هنر و فن‌بری است.

 آثاری که به دستان توانا و از ذهن خروشان وی به یادگار مانده، هنوز در جای‌جای مختلف میهن می‌درخشد و شاگردانی که طی نیم قرن فعالیت، تربیت کرده، خود در زمره پیشکسوتان و زبردستان این صنعتِ هنری هستند.

او که در اثنای فعالیت صنعتی خود با مشکلاتی هم همراه می‌شود، گویی خم به ابرو نمی‌آورد و اتفاقا از آن به‌عنوان تجربه بهره‌گیری می‌کند و این همان ضرورتی است که مردان پولادین صنعت را تربيت کرده است.

لِنجی که حامل یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین محموله‌های موردنیاز کارگاه وی است، غرق می‌شود و اغلب اجناس وی به ته آب می‌رود. اما وی از پا نمی‌نشیند و خود را این بار با تجربه بیشتر در دل ماجرا می‌اندازد. دقیقا همین جاست که تفاوت اراده پولادین از اراده معمولی مشخص می‌شود. استاد نیکدل، دل به دریای علاقه می‌زند و در مدت کوتاهی جبران ضرر می‌کند.

آمیزه خلاقیت و تجربه

تجربه نشان داده، ورود به حوزه‌های جدید با سازوکارهای آغازین، همواره با موانع جدی روبرو است. به ویژه وقتی صحبت از پذیرش فناوری‌های نوین و تلفیق آن با بخش‌های پرطمطراق یک صنعت در میان باشد. در این رهگذر وقتی استاد نیکدل از حروف برجسته چنلیوم و ترکیب آن با لامپ‌های نئون و احتمال شکستن لامپ‌ها حین حمل و نقل سخن می‌گوید، این خلاقیت وی و همیتش در به‌کارگیری تجربه‌های سالیان دراز است که به کار می‌آید و همان طور که خودش می‌گوید، با بکار گیری لامپ‌های LED در حرف برجسته چنلیوم، مانع شکستگی لامپ را از میان بر می‌دارد، و آن گاه است که چنلیوم در گستردگی تمام، راه نفوذ خود را به صنعت تابلوسازی باز و به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های این صنعت، عرض‌اندام می‌کند. در گفت‌وگویی که مرجع تابلوسازی ایران در لایو اینستاگرامی با استاد نیکدل داشته، از این موارد خلاقیت، مطرح می‌شود که بسیار جذاب و تماشائی است. پیشنهاد می‌دهیم، این ویدیو را که هم اکنون در صفحه آپارات و سایت TabloIR.ir قابل مشاهده است، از دست ندهید.