از تابلوی حروف برجسته استیل چه می‌دانید؟ از تاریخچه و چگونگی توسعه و پیشرفت آن چطور؟ چه مزایایی دارد و چرا از آن در صنعت تابلوسازی استقبال شد؟ کاربردهای آن در کجاست و سوالاتی از این دست …

این‌ها فقط بخشی پرسش‌هایی است که در مقاله پیشِ‌رو پاسخ داده می‌شود و در خلال آن به تشریح روش‌های سنتی و مدرنِ ساخت تابلوهای حروف برجسته استیل و همچنین تفاوت‌ها و شباهت‌های آن می‌پردازیم. با تابلو‌آی‌آر همراه باشید.

 

حروف فلزی

استفاده از حروف فلزی مانند استیل مزایای بسیاری دارد و به موجب استحکام و مقاومتی که در برابر زنگ‌زدگی دارد و همچنین به سبب براق و دلپذیر بودن، کاربرد زیادی در تابلوهای تبلیغاتی دارد و نظر بسیاری از طراحان و سازندگان تابلو و همچنین صاحبان صنایع، کارخانجات و فروشگاه‌های سراسر کشور را به خود جلب کرده است.

 

حروف فلزی از گذشته تا امروز

در گذشته در ساخت تابلوها از حروف فلزیِ مسی، برنجی و آهنی استفاده می‌شد که زیبا بودند و نسبت به زمانه خود قابلیت‌های بسیاری داشتند و انعطاف خوبی برای هنرنمایی سازندگان حروف از خود نشان می‌دادند. کاربرد حروف فلزی در تابلو‌سازی طی گذر زمان، تغییرات زیادی داشته که در جهت بیشینه بهره‌گیری از مواد مصرفی فلزی گسترده‌، در ساخت تابلوهای مدرن استفاده می‌شود.

 

سنتی و مدرن؛ مصائب و مزایا

در روش‌های سنتیِ ساخت تابلویِ حروف برجسته استیل، معمولا برش تابلو و حروف با استفاده از قیچی انجام و به صورت دستی جوشکاری می‌شد. استفاده از روش‌های سنتی هنوز هم در بسیاری از واحدهای تابلو‌سازی که به ساخت تابلوهای حروف برجسته فلزی مبادرت می‌ورزند، به‌طور‌جدی انجام می‌شود. در این روش که متکی بر تسلط و تبحر تابلوساز است، دقت و چیره‌دستی، بسیار اهمیت دارد. کمترین بی‌دقتی، ممکن است باعث موج‌دار شدنِ لبه‌های حروف استیل شود و یا بر روی حروف استیل خط و خش ایجاد شود.

در روش‌های مدرن ساخت تابلوی برجسته استیل که امروزه به کمک تجهیزات مدرن مکانیزه صورت می‌گیرند، میزان اتکا به نیروی انسانی، کاهش یافته است. در روش مدرن، برش و جوش استیل با دستگاه‌های لیزر صورت می‌گیرد که موجب تسهیل و تسریع روند کار می‌شود. همچنین درجه تدقیق در خم و پیچ مراحل کار با استیل بالا می‌رود و به دنبال آن احتمال تخریب سطح براق حروف استیل که در روش سنتی آسیب‌پذیرتر است، پایین می‌‌آید. برخی انتظار دارند در روش مدرن، خروجی کار با‌کیفیت‌تر باشد؛ هرچند این مدعا حتمی و صد‌در‌صد نیست و هنوز شمار زیادی از تابلوهای حروف برجسته استیل محصول روش‌های سنتی دیده می‌شود که زیباتر و دقیق‌تر از نمونه‌های مشابه ساخته شده با تجهیزات مدرن بوده‌اند.

 

تکنولوژی ساخت حروف استیل از کجا تا کجا!

رشد تکنولوژی و ورود ماشین‌آلات مدرن لیزر و جوش به کشور و تسریع و تسهیل در مراحل برش و اتصال قطعات، ظرفیت‌های زیادی در اختیار تابلوسازان قرارداد تا با به‌کارگیری فنون جدید ساخت حروف در کمترین زمان ممکن، بیشترین نتیجه ممکن حاصل شود. صرفه‌جویی زمانی و آسان شدن کار، باعث به‌روز موجه آزمون و خطاهای مختلف شد که به دنبال آن گستره وسیعی از طرح‌های خلاقانه و ترکیب‌های جذاب از روش‌های مختلفِ ساختِ حروف استیل به وجود آمد. این طرح‌ها و ترکیب‌ها، جذابیت ویژه‌ای برای به‌کارگیری حروف برجسته استیل ایجاد کرد.

 

رنگ و جلا در حروف استیل

حروف استیل اغلب به رنگ طلایی و نقره‌ای هستند که برای هر رنگ نوع براق و خش‌دار (مات) در بازار موجود است. با این دسته‌بندی، چهار نوع ورق استیل طلایی براق و طلایی خش‌دار (مات) و نقره‌ای براق و نقره‌ای خش‌دار، غالب ورق‌هایی هستند که برای حروف برجسته استیل در تابلوسازی به کار می‌روند.

 

مزایای تابلوسازی استیل

هزینه تمام شده تولید حروف برجسته استیل معمولا بالاست در نتیجه قیمت تابلوهای حروف برجسته استیل بیش از سایر روش‌های دیگر است. این اختلاف قیمت البته هدررفت سرمایه نیست بلکه صَرف مزایای قابل‌توجه استفاده از این حروف می‌شود. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • امکان انطباق بصری با فضاهای گوناگونِ داخلی و خارجی
  • جذابیت بالا و درنتیجه امکان جلب توجه افراد و مخاطبان و مشتریان
  • عدم زنگ زدگی و فرسودگی
  • عمر مفید بالا
  • درخشندگی زیاد
  • مقاومت و استحکام در شرایط مختلف آب و هوایی
  • تسهیل استفاده از لامپ اس ام دی جهت نورپردازی داخل یا بیرون حروف استیل
  • پاک شدن گردوغبار به راحتی