این هفته در مصاحبه با آقای احمد نوری‌زاده، رئیس اتحادیه تبریز به بررسی مشکلات، چالش‌ها و البته راه‌حل‌های موجود برای این مشکلات صحبت کردیم. از شما دعوت می‌کنیم به این مصاحبه توجه کنید.

 

آقای نوری‌زاده گفت: “در شهر ما تبریز، مشکل اساسی عدم حمایت اتاق و سازمان‌های مربوطه از پروانه‌داران می‌باشد. کسانی که تحت عنوان نصاب و یا کانون تبلیغاتی و یا حتی دکوراسیون و امثالهم، تابلوسازی را نیز جزء کارهای خودشان قرار داده‌اند. آنها جزء بدون پروانه‌ها محسوب شده و نابسامانی زیادی از نظر قیمت و کیفیت و زیر سؤال بردن حیثیت شغلی اعضای پروانه‌دار ایجاد می‌کنند و متاسفانه مسئولین این‌گونه توجیه می‌کنند که در مملکت بیکاری است و نمی‌شود به مردم فشار وارد کرد. در نتیجه روزبه‌روز تعداد این افراد بیشتر شده و نابسامانی در عرصه‌های مختلف بیشتر خواهد شد.”

 

وی افزود: “به نظر من اگر وزارت صمت، اتاق را موظف کند که اتاق از طریق ابلاغیه‌ای کلیه واحدهای صنفی را به این موضوع تشویق کند که همه افراد جهت سفارش کار و یا هر خدمتی به واحد صنفی مربوطه مراجعه کنند که دارای پروانه کسب باشد، مشکل برطرف می‌شود.

البته سه سال پیش ما از استانداری آذربایجان شرقی طی درخواستی در این راستا موفق شدیم دستورالعملی مبنی بر الزام ادارات و شرکت‌های دولتی جهت عقد قرارداد با واحدهای پروانه‌دار ایجاد کنیم. نتیجه این شد که در جاهایی رعایت کردند و در جاهایی نه. به نظر من اگر این دستورالعمل به صورت قانون در آمده و سراسری ابلاغ شود و از طریق رسانه‌ها فرهنگ سازی شود، مطمئناً مشکلِ افراد بدون پروانه کسب حل می‌شود.”

 

ایشان در مورد سایر مشکلات موجود گفت: “و اما مشکل اساسی صنوف مخصوصا صنف تابلوسازی عدم آموزش می‌باشد. اگر هر عضو قبل از صدور پروانه در کلاس‌های آموزشی که توسط اتحادیه‌ها برگزار می‌شود شرکت کند و دوره‌هایی در زمینه فعالیت شغلی، روش‌های مشتری مداری، روش عقد قرارداد و حتی روش‌های موفقیت در کسب‌وکار بگذرانند، قطعاً خیلی از مسائل خودبه‌خود حل خواهد شد. این کارها همت جمعی می‌خواهند. به نظر من باید این نظرخواهی‌ها جمع‌آوری‌شده و رویشان مطالعه کارشناسی شود و راهکارهای منطقی و عملی تعیین و اقدام شود تا نتیجه بهتری به دست آید.”