تبلیغات پنجره‌ای یا کارهای گرافیکی که سطح پنجره‌های دفاتر، شرکت‌ها و مغازه‌ها را تزئین می‌کند، امروزه به یکی از سودآورترین واحدهای به‌روز تابلوسازی در بخش چاپ فرمت‌عریض تبدیل شده است. بنگاه‌ها، شرکت‌ها، مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها هر چه بیشتر به این روش تبلیغاتی روی خوش نشان می‌دهند. علت آن هم زیبایی و انعطاف‌پذیری این پوشش‌های گرافیکی است. چاپ این فیلم‌ها در حقیقت بخش آسانتر از کل فرایند آماده‌سازی و چسباندن آن روی شیشه پنجره‌ها است. نصب این فیلم‌های گرافیکی روی پنجره‌ها می‌تواند بسیار دردسرساز باشد و هزینه فراوانی به سفارش‌دهنده تحمیل کند. این مقاله نکات ارزشمندی در مورد این شیوه نسبتاً جدید تبلیغاتی ارایه می‌دهد.

دوست من که مالک یک سالن ورزشی در شهر نیویورک است دو سال پیش به محل جدیدی نقل مکان کرد. او یک شرکت تولید تابلوهای تبلیغاتی را دعوت کرد تا پوشش‌های گرافیکی روی پنجره سالن ورزشی جدیدش نصب کند. در اواسط ماه فوریه از سرمای هوا کمی کاسته شد و به شرکت تبلیغاتی امکان داد تا فیلم‌های چاپ شده را روی پنجره بچسباند. ولی چند ماه بعد در فصل گرما پوشش‌ها از روی پنجره‌ها ور آمد و دوست من مجبور شد پوشش‌های جدیدی را جایگزین کارهایی که طبله کرده و ورآمده بودند، بِکُنَد و هزینه آن را نیز بپردازد. «جودی سایر» مدیر توسعه بازاریابی شرکت FLEXCON می‌گوید: «نوسان دما، دشمن پوشش‌های گرافیکی پنجره‌ها است. تصمیم‌گیری برای این‌که چه زمانی باید این پوشش‌ها را روی پنجره‌ها یا نمای شیشه‌ای فروشگاه‌ها و ساختمان‌ها چسباند، پیچیده است و نمی‌توان تنها با نگاه به دماسنج این کار را کرد. پنجره‌هایی که رو به جنوب هستند در نیمکرۀ شمالی، چالش‌های فراوانی برای شرکت‌ها و چاپکاران تبلیغات محیطی ایجاد می‌کند. در طول زمستان خورشید در پائین آسمان باقی می ماند و نور آن در مقایسه با تابستان بیشتر به طور مستقیم به پنجره‌هایی که رو به جنوب هستند می‌تابد. این وضعیت باعث می‌شود تا پوشش‌های گرافیکی به ویژه آن‌هایی که تیره‌رنگ هستند، نور خورشید را در مقایسه با دیگر فصل‌های سال بیشتر جذب کنند. بزرگ‌ترین مشکل، هنگام صبح که هم هوا و هم پنجره پائین‌ترین دما را دارند رخ می‌دهد. تفاوت فراوان بین دما در بخش‌های مختلف سطح پنجره، هنگام صبح‌های روشن و هوای سرد رخ می‌دهد. البته این تفاوت دما به رنگ پوشش گرافیکی پنجره نیز بستگی دارد.

این پوشش‌های گرافیکی را معمولا عصر هنگام پس از تعطیلی مغازه یا فروشگاه‌ روی شیشه پنجره‌‌ها می‌چسبانند. از آن‌جا که تفاوت دما از صبح تا بعدازظهر بسیار زیاد و در حد 15 درجه یا بیشتر است، فیلم چاپ‌شده دچار تنش می‌شود.

برخی مواقع مشتریان مایلند فیلم‌ها هرچه زودتر روی پنجره‌ها نصب ‌شود و این مسئولیت چاپخانه‌دار است تا به آن‌ها حالی کند که باید منتظر زمان و دمای مناسب بود. جف سکادلمن مدیر بازاریابی شرکت مک تک می‌گوید: «نباید از اینکه حقیقت را به مشتری می‌گویید واهمه داشته باشید. آن‌ها را متقاعد کنید که باید برای نصب فیلم روی پنجره منتظر دما و هوای مناسب باشند. در غیر اینصورت فیلم‌ها از روی پنجره ورآمده و کنده می‌شوند.

در بخش بعدی مقاله از تحولات و ویژگی‌های فوق‌العاده جذاب این پوشش های گرافیکی می گوییم. با  TabloIR همرا باشید.