جیم بلیت در کتاب «۱۰۰ ایده بزرگ بازاریابی» مینویسد: مارک توآین، برخلاف تصور رایج، معتقد بود انسان عاقل، تمام تخممرغهایش را در یک سبد قرار میدهد و سپس از آن سبد به خوبی مراقبت میکند
این ایده، نصیحت بسیار خوبی برای شرکتهای کوچک است، زیرا پخش کردن منابع محدود شرکت یا تلاش برای راضی کردن تمام مشتریان، کار نادرستی است
به ایده اصطلاحاً تخصصگرایی نیز میگویند که به این معناست که شرکتهای کوچک باید از رقابت مستقیم با شرکتهای بزرگ بپرهیزند و روی یک بازار یا محصول بسیار خاص تمرکز کنند، چون نقطۀ ضعف اصلی شرکتهای بزرگ، ناتوانیشان در تخصصگرایی است
این نقطۀ ضعف به این دلیل ایجاد نشده است که شرکتهای بزرگ منابع کافی برای تخصصگرایی را ندارند، بلکه فرهنگ حاکم بر آنها به گونهای است که نمیتوانند روی بازارها و محصولات کوچک و محدود تمرکز کنند
برای مثال، شرکت یانگز هُوم، شرکت کوچکی است که روی عرضه وسایل مورد نیاز برای تهیه نوشابه در منزل تمرکز کرده است
وبسایت یانگز هُوم دو بخش مستقل دارد: یک بخش فروش که مشتریان میتوانند دستگاههای مورد نیازشان را به شرکت سفارش بدهند و بخش آموزش که مشتریان را با نحوه کار دستگاهها و توصیههای تولید نوشابه در منزل آشنا میکند
این اطلاعات، اطلاعاتی هستند که مشتریان شرکت به راحتی نمیتوانند آنها را جای دیگری پیدا کنند
یانگز هُوم تمام اعتبارش را مدیون تمرکز بر بازار خاص و ارائه اطلاعات و راهنماییهای بسیار خاص است. اعتبار یانگز آن قدر زیاد است که اکثر رستورانهای کوچک و افراد خانهداری که دوست دارند نوشابههای مورد علاقهشان را خودشان درست کنند، اول از همه به این شرکت مراجعه میکنند.
در ارتباط باشید