این بار در یک مصاحبه اختصاصی به سراغ یکی از مدیران جوان و خلاق شهر زیبای اصفهان رفتیم. داود علامی از جوانان خلاق و نوآور در تابلوسازی است. از شما عزیزان دعوت می‌کنیم به مصاحبه مرجع تابلوسازی ایران با وی توجه کنید.

 

لطفاً خودتان را با ذکر مسئولیت‌ها و کارنامه معرفی بفرمایید.

داود علامی هستم، مدیر گروه تابلوسازی اسپادانا.

اگر بخواهم رزومه کوچکی از خود ارائه دهم باید عرض کنم که نحوه آشنایی و آغاز فعالیتم در هنر تابلوسازی از طریق استاد صابر بود (که به طور موروثی در این حرفه فعالیت دارند) و البته مطالعه کتب و مقالات روز دنیا به من کمک کرد تا با ترکیبی از علم و تجربه، تابلوسازی اسپادانا را به یکی از پیشروترین تابلوسازی‌های ایران تبدیل کنم.

 

شرایط تابلوسازی کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در ایران، نگاه به تابلو و تابلوسازی هنوز نتوانسته به عنوان موثرترین راه تبلیغ و رونق کسب‌وکار شناخته شود. از این رو مشاغل مختلف به داشتن یک تابلو معمولی و بی‌کیفیت چه از نظر هنری و چه از نظر متریال بسنده می‌کنند.

در واقع یک شرکت یا شخص با اینکه هزینه زیادی بابت راه اندازی یک کسب‌وکار می‌کند ولی برای تبلیغات بصری که به نظر اکثر کارشناسان مطرح دنیا مهم‌ترین رکن شروع یک کسب‌وکار است، بهایی نمی‌دهند. کسب‌وکارهای مختلف کشورهای پیشرفته، بیشترین هزینه را برای دیده شدن، صرف تبلیغات بصری می‌کنند و البته خیلی زود نتیجه‌اش را می‌گیرند.

 

توصیه شما به جوانان و علاقه‌مندان این حرفه چیست؟

به نظر من ازآنجاکه تابلوسازی علاوه بر مطالعه نیاز به تجربه دارد، نباید برای شروع و راه‌اندازی آن عجله کرد. به خصوص آنکه متریال آن گران قیمت است و مستقیم بر روی کسب‌وکار متقاضیان ساخت تابلو تاثیر می‌گذارد.

پس بهتر است بدون تجربه و مهارت این کار را شروع نکنند و ابتدا به عنوان دستیار، تجربه کسب کنند و سپس وارد بازار کار تابلوسازی شوند.

 

آینده صنعت تابلوسازی را چطور می‌بینید؟

با توجه به اینکه تابلوسازی بیش از هر چیزی یک هنر حساب می‌شود و ایرانیان همواره در هنر پیشرو بوده‌اند، تابلوسازیِ ایران قابل قیاس و رقابت با تابلوسازان کشورهای پیشرفته دنیاست.

شخصاً با توجه به تجربه سفر به برخی کشورها و مشاهده تابلوهای تبلیغاتی آنها می‌توانم به طور قاطع عرض کنم که از لحاظ پیشرفت تکنولوژی و هنر ساخت تابلو می‌توانیم حتی از آنها پیشه بگیریم. البته به شرط آنکه متریال ما نیز به اندازه هنر و سلیقه‌مان با کیفیت باشد.

 

مهم‌ترین تجربه‌ای که در این سال‌ها به دست آوردید چه بود؟

در سال‌های متمادی که مشغول این حرفه هستم تجربیات زیادی کسب کردم اما اگر بخواهم طبق سوال شما به مهم‌ترین اشاره کنم باید عرض کنم که یک تابلو خوب علاوه بر تبلیغ برای آن کسب‌وکار، بهترین تبلیغ برای خود تابلوسازی نیز هست.

از همین رو برای ساخت یک تابلو همیشه باید علاوه بر ذوق و هنر بهترین متریال را استفاده کرد.

 

 به نظر شما نمایشگاه چه فوایدی برای صنف تابلوسازی دارد؟

مسلماً حضور در نمایشگاه‌های تابلوسازی باعث می‌شود با جدیدترین ماشین آلات، انواع متریال و ایده‌های نو در این حرفه آشنا شویم.

نمایشگاه به ما حق انتخاب و قیاس می‌دهد و مهم‌تر از همه با کمترین هزینه از تجربه دیگران و نحوه رفع موانع و مشکلات در ساخت انواع تابلو استفاده می‌کنیم. در ضمن با دانش روز دنیا خودمان را وقف می‌دهیم.

 

سخن آخری اگر هست بفرمایید …

از شما و صفحه خوبتان بابت تلاش فرهنگی‌تان تشکر می‌کنم.

قطعاً تلاش فرهنگی شما نقش بسزایی در پیشرفت هنر تابلوسازی کشور خواهد داشت.