ترجیح یک شاخه تخصصی به جای شاخه‌های متعدد تابلوسازی

 بررسی‌های میدانی از نتایج کارهای مختلف با متریال گوناگون و روش‌های متنوع تابلوسازی نشان می‌دهد

پدرام سلیمانی مدیر مجموعه تابلوسازی «پدرام ال‌ئی‌دی» که منحصرا به ساخت تابلوهای LED ثابت می پردازد، و به گفته خودش؛ به دلیل تمرکز روی تابلوهای LED ثابت و کسب تخصص در آن و گسترش محدوده ارتباطی منحصر به LED، به پدرام ال‌ئی‌دی معروف شده است. آنچه می‌خوانید شرح مختصری از گفت‌وگوی مرجع تابلوسازی ایران با پدرام سلیمانی مدیر کارگاه پدرام ال‌ئی‌دی است.

پدرام سلطانی مدیر تابلوسازی پدرام ال‌ئی‌دی، می‌گوید: در ایران برخی از تابلوسازان، هر نوع سفارشی که به آن‌ها داده می‌شود، انجام می‌دهند؛ بی‌توجه به اینکه، آیا در ساخت آن، خبرگی کامل دارند یا خیر. اینکه تابلوی خواسته‌شده، مشمول تخصص آن‌ها می‌شود یا نه.

به گزارش TabloIR، تجربه نشان داده در اغلب صنایع مبتنی بر ساخت و تولید و همچنین در اصنافی که غالب خدمات آن‌ها مُتکی بر تخصصِ فنی است، کسانی هستند که در بخشی از شاخه‌ها، تبحر بسیار دارند و شهره آن شاخه هستند، اما در بخش دیگری از صنف ضعیف ظاهر می‌شود. اگر نگوییم این یک حکم است، دست‌کم، نظری بدیهی است که در تاریخ کسب‌وکار، در تمامی علوم و فنون، تسری دارد و اصرار بر اینکه کارکنان مشاغل همه مراحل و بخش‌های آن را به یک میزان و در سطح غاییِ تسلط و تبحر انجام دهند، چندان موجه و منطبق بر صحت و پذیرش نیست. تابلوسازی نیز از این موضوع مستثنا نیست. در نظرسنجی غیررسمی مرجع تابلوسازان ایران، چند تن از تابلوسازان معتقد بودند؛ کمتر کسی را می‌توان یافت که بر تمامی حوزه‌های مربوط به تابلوسازی به انواع سبک‌ها _از طراحی و ساخت گرفته تا نصب و تکمیل_ مسلط و درعین‌حال مدعی باشد، در هر حوزه، بهتر از تابلوسازی عمل می‌کند که به‌صورت تخصصی و مستمر فقط در آن حوزه فعالیت دارد. هرچند کارشناسان معتقدند اگرچه این ادعا در ظاهر ممکن است ظن بزرگی و به‌روز بودن کارگاه تابلوسازی و همه‌فن‌حریف بودن اپراتور و استادکار را به میان آورد، اما در عمل آنچه اهمیت دارد، خروجی کیفی کار است. چه هر قسمت را جداگانه کسی انجام دهد چه همه را در یک آن و یک نفر ترتیب دهد. مدیر تابلوسازی پدرام ال ئی دی هم با این عقیده موافق است و باور دارد خروجی کار صفر تا صدی به دست یک متخصص با نتایجی حاصل از کار هر متخصص برای هر حوزه جداگانه از کار، تفاوت کیفی معناداری خواهد داشت. سلیمانی با بیان این اعتقاد، خاطرنشان می‌کند: وقتی تابلوساز تمرکز خود را روی یک حوزه خاص می‌گذارد، تمام تجارب کار و خودآموزی‌هایی که طی مهروموم‌ها از یک بخش ویژه از شغل وی حاصل‌شده، در بطن وجودی وی ته‌نشین می‌شود و در چنین روندی، انباشت تجارب، متراکم‌تر از تجارب پراکنده بوده و قطعاً تأثیرپذیرتر هم هست. البته این به معنای نفی فواید تجربه‌آموزی در حوزه‌های مختلف نیست. اما انرژی را صرف یک‌رشته کردن بهتر نتیجه می‌دهد. درواقع ازنظر میزان فن آموزی به نظر می‌رسد، بهتر است متمرکز عمل شود. علاوه بر این، به نظر من توجه و دقت روی یک حوزه تخصصی از تابلوسازی بیشتر و محتمل‌تر از دقت روی چند حوزه متعدد و بخش وسیع‌تری از کار است.

وی راهبرد تمرکز روی بخش‌های تخصصی را به چاه عمیق آب شیرین تشبیه کرده و با تشبیه کلی‌گرایی و پراکندگی در کار، به اقیانوس کم‌عمق و سطحی، بر ترجیح یک حوزه تخصصی به تعدد حوزه‌ها تأکید می‌کند.

سلیمانی در ادامه اظهاراتش به نقاط مثبت و منفی حوزه کاریش یعنی LED ثابت اشاره می‌کند: وی دراین‌باره می‌گوید: وقتی بخشی از کار تابلوسازی را دنبال می‌کنید، در آن بخش مطرح می‌شوید و کیفیت بالای تولیداتتان نسبت به تابلوهایی که به‌صورت پراکنده در کارگاه‌های ساخته مختلف می‌شود، نظر متقاضیان تابلو را به شما جلب می‌کند. من در بخش LED کار می‌کنم و مشتری ترجیح می‌دهد، کار LED را کارگاه تخصصی همچون کارگاه من انجام دهد. این ضمن تشویق همکاران به روی آوردن به تخصص مورد علاقه‌شان، باعث رشد کیفی بازار و ایجاد رقابت کیفی بین تولیدکنندگان می‌شود. که این خود کیفیت این بازار را بالا می‌برد. در بخش LED ثابت که من حضور دارم تابلوها از لحاظ کیفی مطلوب هستند.

 

از دیگر فواید تخصص گرایی، ارتباط راحت با مشتریان و شفاف بودن خواست مشتری است.

وی در برشمردن نقاط منفی کار به‌دشواری حاصل از کار اشاره می‌کند. و می‌گوید، کار ما یکجانشینی و یکنواختی دارد که این استهلاک جسمی با خود به همراه می‌آورد و ازآنجایی‌که فعالیت فیزیکی در کار یکنواخت است، و طی زمان‌های طولانی تغییر حالت وجود ندارد فشار روحی زیادی تابلوساز ایجاد می‌شود. این کار عشق می‌طلبد و چنانچه عشق در کار نباشد، نمی‌توان بر دشواری آن فائق آمد. وی می‌افزاید: البته نوعی آرامش روحی در کار هست که در صورت صبر و حوصله نتیجه زیبایی خواهد داشت. این کار همانند هنر مجسمه‌سازی ظرایف خود را دارد و در صورت عشق ورزیدن همانند خلق اثر هنری است. اگرچه اصول کار یکنواخت است ولی هر با شما با عبارات مختلف و رنگ‌های متنوع سروکار دارید که ترکیب این تنوع با ذوق هنری، کار را برای تابلوساز لذت‌بخش می‌کند.