دیوید لِین کِلِر در کتاب «مدیریت استراتژیک برند» مینویسد: همه ما بارها و بارها شنیدهایم که برند، مهمترین و ارزشمندترین دارایی یک شرکت به حساب میآید. برای مثال، ارزش تمام داراییهای فیزیکی شرکت اپل ۳۵۱ میلیارد دلار ولی ارزش برند آن تقریبا ۸۸۱ میلیارد دلار است.
این وضعیت، در بقیه شرکتهای بزرگ نیز دیده میشود. به همین دلیل است که شرکتها به جای سرمایهگذاری روی داراییهای فیزیکی مثل کارخانه، خط تولید، ساختمان و غیره، روی خلق یک برند قوی سرمایهگذاری میکنند.
داشتن یک برند قوی، علاوه بر آورده مالی، مزایای دیگری نیز دارد که مهمترین آنها عبارتند از:
1️⃣ برند قوی، درک مشتریان از کیفیت و عملکرد محصولتان را ارتقاء میدهد و در نتیجه، کمتر درگیر شکایت و نارضایتی مشتریان میشوید.
2️⃣ برند قوی، وفاداری مشتریانتان را به میزان قابل ملاحظهای افزایش میدهد و در نتیجه، مشتریان کمتری را از دست میدهید.
3️⃣ برند قوی، مقاومت مشتریانتان در مقابل فعالیتهای رقبا را افزایش و در نتیجه نگرانیتان از مشتریدزدی توسط رقبا را کاهش میدهد.
4️⃣ برند قوی، مقاومت شرکتتان در بحرانهای مختلف را افزایش میدهد چون تجربه نشان میدهد مشتریان در زمانهای بحرانی به داد برندهای مورد علاقهشان میرسند.
5️⃣ برند قوی، دست شما در قیمتگذاری بالاتر از عرف بازار را باز میگذارد و در نتیجه حاشیه سودتان را افزایش میدهد.
6️⃣ برندن قوی، مقاومت مشتریان در مقابل افزایش قیمت را کاهش میدهد و در نتیجه با خیال راحتتری میتوانید قیمتهایتان را افزایش بدهید.
7️⃣ برند قوی، باعث افزایش حمایت مشتریان از محصولتان و توصیه و پیشنهاد آن به بقیه میشود و از این مسیر، هزینههای بازاریابیتان را کاهش میدهد.
8️⃣ برند قوی، توجه مشتریان به کمپینهای تبلیغاتیتان و در نتیجه، اثربخشی آنها را افزایش میدهد.
9️⃣ برند قوی، به شما اجازه میدهد محصولات جدیدتان را راحتتر و با ریسک کمتری به بازار معرفی کنید چون مشتریانی که به برندتان علاقهمندند، به احتمال زیاد محصولات جدید آن را هم میخرند.
برند قوی، به شما اجازه میدهد تا استفاده از آن را به صورت قرارداد لیسانس به شرکتهای دیگر واگذار کنید.
در ارتباط باشید