تکنیک‌‌‌‌‌های نهایی‌سازی فروش

نهایی‌‌‌‌‌سازی فروش، بخش پایانی و مهم فروش است، یعنی وقتی مشتری آماده خریدن شده، نباید بگذارید کار به جایی بکشد که او بگوید بسیار خوب، حالا می‌‌‌‌‌روم و فکر می‌‌‌‌‌کنم. باید طوری رفتار کنید که مشتری در همان لحظه به نتیجه برسد. عملکرد شما در آن لحظه، بسیار مهم است. نهایی‌‌‌‌‌سازی فروش، تکنیک‌‌‌‌‌های بسیاری دارد که برخی از آنها را در اینجا می‌‌‌‌‌خوانیم.

تکنیک دعوت

ساده‌‌‌‌‌ترین تکنیک برای نهایی‌‌‌‌‌سازی فروش، دعوت‌‌‌‌‌کردن مشتری به خرید است: “اگر از این خوشتان آمده، چرا امتحانش نمی‌‌‌‌‌کنید؟” اغلب مشتریان برای خرید، روی لبه تصمیم‌‌‌‌‌گیری هستند. در همان حالی که دارند برای خرید تصمیم می‌‌‌‌‌گیرند، تجربه‌‌‌‌‌های بدی را که از خرید قبلی‌‌‌‌‌شان دارند، به یاد می‌‌‌‌‌آورند. آن وقت می‌‌‌‌‌گویند: نه، نیازی ندارم، نمی‌‌‌‌‌دانم و … اما فروشنده خوب، هیچ فروشی را بدون اینکه از مشتری دعوت کند، ترک نمی‌‌‌‌‌کند.

تکنیک جایگزینی

در صورتی که مشتری، بیشتر از یک گزینه برای انتخاب دارد و مردد است که کدام را بردارد، باید از مشتری بپرسید کدامش را دوست داری؟ ما آدم‌‌‌‌‌ها همگی خوشمان می‌‌‌‌‌آید از اینکه چند گزینه خوب برای انتخاب داشته باشیم. اما اگر فقط یک گزینه برای انتخاب وجود دارد، باید گزینه‌‌‌‌‌های جدید ایجاد کنید: “گران است؟ ما تخفیف می‌‌‌‌‌دهیم، چقدر نقد دارید؟ قسط می‌‌‌‌‌بندیم.”

تکنیک مراقبت

مشتری باید این را احساس کند که اگر دارد در انتخابش اشتباه هم می‌‌‌‌‌کند، شما مراقب اوضاع هستید و او را تنها نمی‌‌‌‌‌گذارید. این حس، حس بسیار خوشایند و خوبی برای مشتری است. اینکه در نوع فروشتان چطور می‌‌‌‌‌توانید از این تکنیک استفاده کنید، به خودتان بستگی دارد. مشتریان، حتی در آخرین لحظات خرید هم تردید دارند. همین است که اگر شما به آنها اطمینان بدهید که هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و شما مراقب همه چیز هستید، خیالشان راحت می‌‌‌‌‌شود و یک قدم بزرگ به سمت خرید نزدیک می‌‌‌‌‌شوند.

تکنیک ثانویه

اگر مشتری شما خریدار ماشین است، روی یک بحث ثانویه در خرید ماشین تمرکز کنید، نه روی بحث اصلی خرید. مثلاً بگویید رنگش چطور است، این رنگ را دوست دارید؟ رنگ، یک عامل ثانویه است. اصل قضیه، خود ماشین است، اما شما با این سؤال، فروش را به سمت نهایی شدن می‌‌‌‌‌برید.

تکنیک زاویه تند

در این تکنیک، شما باید بر اساس مخالفت‌‌‌‌‌ها پیش بروید. مثلاً مشتری می‌‌‌‌‌گوید: این هزینه‌‌‌‌‌اش خیلی بالا است. شما در پاسخ می‌‌‌‌‌گویید: اگر قسطی کنیم، می‌‌‌‌‌توانید همین را بردارید؟ می‌‌‌‌‌گوید: آخر من این را فردا احتیاج دارم، شما می‌‌‌‌‌گویید خوب، اگر بتوانم تا غروب برایتان آماده‌‌‌‌‌اش کنم چطور؟ یعنی تا مشتری مخالفت کرد، شما از همان زاویه، راه را می‌‌‌‌‌بندید.

تکنیک اجازه

ما آدم‌‌‌‌‌ها دوست داریم که از ما اجازه گرفته شود، پس مشتری را مجبور نکنید. بلکه باید به نحوی با او صحبت کنید که در شرایط انتخاب قرار بگیرد. مثلاً بگویید اجازه می‌‌‌‌‌دهید این کار انجام بشود؟ او هم تصمیم‌‌‌‌‌گیری می‌‌‌‌‌کند تا به نتیجه آری یا خیر برسد.